Pobierz kartę szkolenia
Radzenie sobie ze stresem i kontrolowanie emocji jako cenna umiejętność zawodowa i osobista
kod szkolenia: HR-KK-RO-ES / Stres
Stres jest nieodłączną częścią naszego życia, towarzyszącą nam od początku ludzkości. W psychologicznym ujęciu jest to reakcja organizmu na każdą zmianę lub obciążające bodźce występujące w otoczeniu. Sam stres jest zjawiskiem pozytywnym utrzymującym nasz organizm w gotowości do działania. Jednak jego długoterminowe działanie powoduje wyczerpanie organizmu, co ma negatywne konsekwencje zarówno dla efektywnego wykonywania pracy jak i dla zdrowia.
Szkolenie uświadamia, czym jest wypalenie zawodowe, jak rozpoznawać u siebie symptomy wypalenia zawodowego, jakie jest znaczenie równowagi Work & Life dla osiągania wybitnych wyników w biznesie.
Pracownicy operacyjni i kadra menedżerska.
Po ukończeniu zajęć uczestnik:
- definiuje pojęcie stresu oraz omawia jego pozytywne i negatywne następstwa
- wymienia typowe objawy psychofizjologiczne stresu, sposoby jego wpływu na myślenie i działanie człowieka, a także konsekwencje zdrowotne
-
charakteryzuje możliwe sposoby kontrolowania emocji i znaczenie autoregeneracji oraz koncentracji na
poziom stresu - wskazuje typowe źródła stresu, charakteryzuje sposób ich oddziaływania oraz możliwe sposoby redukowania stresu
- stosuje szybkie i doraźne techniki relaksacyjne w celu zmniejszenia napięcia oraz wykonuje praktyczne ćwiczenia redukujące stres, w zależności od warunków otoczenia
Nie jest wymagane
Szkolnie: polski
Materiały: polski
- Lepiej zapobiegać niż leczyć – jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?
- Moja motywacja do pracy – rola motywacji wewnętrznej.
- Symptomy wypalenia zawodowego oraz techniki ochrony przed wypaleniem (np. koło życia).
- Work & Life balance – równowaga to podstawa.
- Budowanie autorytetu i poczucie własnej wartości
- Czynniki budujące autorytet.
- Czynniki podważające autorytet.
- Budowanie wiarygodnego wizerunku i pozycji.
- Budowanie własnej wartości – niska samoocena oraz jej wpływ na kształtowanie obrazu naszej rzeczywistości.
- Sytuacje trudne w komunikacji
- Rodzaje emocji i ich wpływ na komunikację.
- Wpływ stylu komunikacji na sposób odbioru informacji.
- „Trudny rozmówca” a „trudna sytuacja”.
- Sytuacje trudne, z którymi możemy spotkać się w komunikacji z zespołem oraz sposoby radzenia sobie z nimi.
- Kontrola emocji w reakcji na krytykę i sposoby radzenia sobie z nią.
- Równowaga między ciałem i umysłem – radzenie sobie ze stresem
- Inteligencja emocjonalna – jak może pomóc?
- Krzywa stresu i jej wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne.
- Techniki kotwiczenia zasobów i sposoby radzenia sobie z emocjami.
- Osobiste czynniki stresogenne
- Warunki wykonywania oraz sposób wykonywania pracy jako czynnik stresogenny.
- Osobista mapa reakcji na stres – objawy fizyczne, psychologiczne, poznawcze, społeczne.
- Indywidualne sposoby działania w stresie na podstawie Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych/Trudnych.
- Metody radzenia sobie ze stresem i obniżaniem napięcia
- Technika relaksacji Jacobsona.
- Trening autogenny Schultza.
- Praca z ciałem.
- Kotwiczenie stanów emocjonalnych.
- Reframing.
- Techniki oddechowe.
- Wyobraźnia jako metoda kontroli poziomu stresu.
- Techniki z poznawczo-behawioralne.
- Plany indywidualne
- Każdy z uczestników omawia sytuację, która jest dla niego najbardziej stresogenna w pracy i przy wsparciu trenera przygotowuje plan działań pozwalających na obniżenie poziomu stresu w momencie jej wystąpienia.