Webinaria: Biurowe narzedzia informatyczne | Ms excel91

MS Excel – Power Pivot – Wyszukaj.Pionowo vs. Power Pivot (wykrywanie relacji)

Udostępnij!

Czy można zastąpić funkcję Wyszukaj.Pionowo czymś innym? – jak najbardziej TAK. Power Pivot umożliwia tworzenie relacji pomiędzy tabelami. Dodatkowo relacje mogą być wyszukiwane w sposób automatyczny. Dzięki zastosowaniu relacji będziesz mógł spokojnie pozbyć się używania funkcji Wyszukaj.Pionowo.

 

TRANSKRYPCJA

Witam serdecznie, Łukasz Cupryjak z tej strony. Pokażę dla Państwa jak wykrywać automatycznie relacje między tabelami. Mamy tu pierwszą tabelę, która jest, uwaga, obiektem tabelarycznym i zawiera następujące dane: jest to data, imię, nazwisko, produkt, ilość, cena oraz wartość. Druga tabela zawiera następujące dane – jest to imię, nazwisko oraz region. No dobrze, żeby na przykład w tym momencie wykonać podsumowanie w tabeli przestawnej jaka jest łączna wartość sprzedanych produktów dla danego regionu, to musielibyśmy pooprzez funkcję Wyszukaj.Pionowo dołączyć region do tej tabeli. To nie jest już potrzebne. Proszę popatrzeć jak to zrobić. Cntrl+t, tworzę obiekt tabelaryczny w drugiej tabeli, przycisk „ok”, nazywam tę tabelę „Regiony” i teraz uwaga, klikam sobie w dowolne miejsce pierwszej tabeli i na zakładce „Wstawianie” wybieram opcję „tabela przestawna”. Wstawiam ją do istniejącego arkusza, niech to będzie komórka L1, ale uwaga, mam tu ciekawą informację – określ czy chcesz analizować wiele tabel. No ja dokładnie chcę to zrobić. Dodaj te dane do modelu danych. Co to znaczy „dodaj do modelu danych”? To jest nic innego jak „Dodaj je do Power Pivota”. No dobrze, wybieram tę opcję, klikam przycisk „ok”. Ustawię sobie pola tabeli przestawnej gdzieś blisko żeby były, dobrze, niestety pojawia mi się tylko tabela „Sprzedaż” ponieważ mam pola tylko aktywne więc przechodzę do pól wszystkich. Przeciągam region do wierszy, przeciągam wartość do wartości no i dość ciekawi; 34×4 daje 34. Ale uwaga, pojawia mi się informacja, że on mi w tym momencie może wykryć te relacje automatycznie. No dobrze, skorzystam z tej opcji, wykryję automatycznie, utworzono jedną nową relację, no dobrze, przycisk „zamknij”, ale uwaga, dane nadal są takie same. No, musicie Państwo je odświeżyć. Prawy przycisk myszy, „odśwież” i proszę zauważyć, że w tym momencie mam gotowe zadania. Tu jeszcze taka jedna ciekawostka, warto zawsze zobaczyć co sięwykonało w Power Pivocie poprzez wybór opcji „Power Pivot. Zarządzaj”  i poprzez wejście do tak zwanego widoku diagramu zauważymy, że relacje między tabelami zostały w sposób automatyczny wytworzone. To wszystko, dziękuję Państwu serdecznie i zapraszam do kolejnych filmów. Pozdrawiam, Łukasz Cupryjak.