Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 2
  • 3
  • 41

Dzień dobry.

Mam pytanie dot. tworzenia tabel przestawnych na podstawie tabeli - czy istnieje możliwość desynchronizacji w poszczególnych tabelach przestawnych, znajdujących się w różnych arkuszach, jednego pola?

Mam sytuację, gdzie w jednym arkuszu znajduję się tabela w formie bazy danych, zawierająca m.in. kolumnę "data". Na podstawie tej tabeli tworzę kilka tabel przestawnych w osobnych arkuszach. Pole daty potrzebne jest mi, w zależności od konkretnej tabeli przestawnej, do prezentacji konkretnej daty (ze wskazaniem dokładnego dnia), a czasem do grupowania danych na kwartały/miesiące danego roku. Niestety w przypadku zmiany grupowania w jednym arkuszu pozostałe arkusze "kopiują" grupowanie.

Dodam, iż chwilowo obeszłam problem tworząc "data_2", jednak aktualnie forma prezentacji danych wymaga ode mnie stworzenia kolumny "data_3", więc wolałabym obejść problem w inny sposób.

Z góry dziękuję za podpowiedź.

 

 

Kamila_Cymanowska
  • Zapytał
  • @ Kamila_Cymanowska | 04.01.2017
    • 1
    • 0
    • 0

Odpowiedzi (2)

  • 1

Hej.

1. Wytnij tabele z danymi (cut).

2. Wklej do nowego arkusza.

3. Grupuj w nowym arkuszu.

4. Wytnij tabele z nowego arkusza i wklej do źródłowego.

 

Krzysztof_Wojciechowski_0hih
  • Odpowiedział
  • @ Krzysztof_Wojciechowski_0hih | 04.01.2017
    • 2
    • 0
    • 7
  • 1

Pani Kamilo.

Istnieje taka możliwość:

Najpierw jak to zrobić, a niżej wyjaśnię dlaczego.

Należy dodać i użyć kreatora tabel przestawnych.

  1. Naciskamy przycisk dostosowania paska szybkiego dostępu.




  1. Z menu wybieramy opcję więcej poleceń.




  1. Ustawiamy w polu Wybierz polecenia z "Polecenia, których nie ma na wstążce", znajdujemy "Kreator tabeli i wykresu" naciskamy Dodaj a na dole okna OK.





  2. Pierwsza tabelę wstawiamy jak chcemy. Może być za pomocą wstęgi Wstawianie i polecenia Tabela przestawna.
  3.  Każdą następną za pomocą przycisku kreatora.





  4. Pojawi się okno z pytaniem co robimy, ustawienia jak na zdjęciu. Naciskamy Dalej.





  5. Zapyta nas o zakres źródła. Po podaniu naciskamy Dalej.





  6. Pojawi się okno w którym wybieramy NIE.





  7. Ostatnie oknie, gdzie wskazujemy miejsce na tabelę, naciskamy zakończ.




I teraz dlaczego tak.

Tabela przestawna budowana jest na tak zwanym PivotCachu. W przypadku wykorzystania przycisku ze wstęgi założeniem jest posiadanie tylko jednego takiego obiektu dla jednego źródła. I nie ważne ile razy tabelę skopiujemy czy ponownie utworzymy. Zawsze będzie jeden.

W przypadku wykorzystania kreatora mamy możliwość zrobienia więcej (niestety dodatkowo obciąża nam to wielkość pliku, patrz ciężar załączonych plików - ale coś za coś).

Pozwolę sobie dodatkowo udowodnić to za pomocą dwóch plików.

Do obu dodałem procedurę VBA:

Sub ile_kostek()
MsgBox ActiveWorkbook.PivotCaches.Count
End Sub

I tak. W pliku "tabele przestawne 1.xlsm" są utworzone tabele przestawne za pomocą wstęgi a w pliku "tabele przestawne 2.xlsm" za pomocą kreatora. W obu jest powyższa procedura.

Po otworzeniu wystarczy skorzystać ze skrótu alt+F8, a w okienku makr uruchomić procedurę ile_kostek. Pojawi się okno komunikatu z liczbą reprezentującą ilość PivotCachy w danym skoroszycie. I tak w "tabele przestawne 1" wynik będzie 1 a w "tabele przestawne 2" wynik będzie 3.

Utworzenie w ten sposób tabeli przestawnej daje nam możliwość dowolnego jej kształtowania.

 

Załączniki

  • xlsm

    tabele przestawne 1.xlsm ( 393K )
  • xlsm

    tabele przestawne 2.xlsm ( 594K )
  • Odpowiedział
  • @ | 07.01.2017
  • TRENER ALTKOM AKADEMII
Komentarze
Dziękuję, tego szukałam.
Skomentował : @ Kamila_Cymanowska ,09.01.2017
  • 1
  • 0
  • 0