Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 1
  • 2
  • 133

Komunikacja to bardzo ważny aspekt w prowadzeniu projektu. Niestety często jest to obszar, w którym widać najwięcej niedociągnięć, błędów, czy zwykłej ignorancji. Czy znacie jakieś sposoby ułatwiające organizację pracy własnej przy zarządzaniu projektami, w kontekście komunikacji i jej narzędzi?

Beata_Niedziela
  • Zapytał
  • @ Beata_Niedziela | 08.10.2015
    • 4
    • 2
    • 9

Odpowiedź (1)

  • 0

 Podzielę się doświadczeniem dotyczącym różnych obszarów komunikacji w projekcie i narzędzi ją wspomagających:

  1. Organizację pracy własnej ułatwi przede wszystkim bardzo jasne poukładanie sobie priorytetów (priorytety nadają Ci kierunek działania), do czego służy Macierzą lub kwadratem Eisenhowera. Naprawdę polecam!Na tym etapie najważniejszy jest swój własny monolog wewnętrzny i prawidłowe poukładanie swoich priorytetów – w życiu, w projekcie itp.

        Podstawową zasadą jest tutaj rozróżnienie rzeczy, które mamy do zrobienia pod kątem ważności i pilności. Od kiedy poukładałam sobie wewnętrznie swoje priorytety wg. wartości, które są dla mnie ważne w życiu i pracy, określanie czym mam się zająć a co na chwilę odłożyć stało się niemal oczywiste.

Na tym etapie najważniejszy jest swój własny monolog wewnętrzny i prawidłowe poukładanie swoich priorytetów – w życiu, w projekcie itp.

 

 Inną – bardzo polecaną przeze mnie metodą jest Metoda A-B-C-D-E. Można ją stosować zamiast powyżej opisanej matrycy, lub – co ja preferuję – jako bardziej operacyjne narzędzie, codzienne, podczas gdy macierz  stosuję bardziej strategicznie. Czyli macierz służy mi do poukładania sobie celów strategicznych – ogólnych i nadania im wag, natomiast A-B-C-D-E stosuję już do operacjonalizacji zadań. Naprawdę się sprawdza.

Metoda A-B-C-D-E opiera się na konsekwencjach zrobienia lub niezrobienia czegoś, co masz na liście zadań. 

 Zadanie A, to coś, co musisz zrobić, ma to dla ciebie poważne konsekwencje. To spotkanie z szefem, wysłanie oferty, wizyta u klienta i tak dalej.

 Zadanie B to coś, co powinieneś zrobić, ale konsekwencje będą łagodne. Sprawdzenie e-maili, korespondencji, zadanie komuś pytania. Powinieneś to zrobić, ale konsekwencje nie będą wielkie.

 Działanie C to coś przyjemnego: iść na obiad, zadzwonić do domu, przejrzeć gazetę. Tu nie ma żadnych konsekwencji. To cię nie popchnie naprzód w żaden sposób.

I teraz zasada. Nie wykonuj zadania B, jeśli nie wykonałeś zadania A. Nie zaczynaj zadania C, kiedy zadanie B pozostało jeszcze na liście. Zdyscyplinuj się, by nie robić tego, co ma niską wartość. To jedna z największych dyscyplin sukcesu w życiu.

W metodzie A-B-C-D-E, D oznacza Delegować – wszystko, co jesteś w stanie delegować na innych. Nie rób tego tylko dlatego, że potrafisz.

E oznacza Eliminować. Przy zarządzaniu czasem trzeba myśleć nie tylko o tych rzeczach, które zrobisz, ale także o tych, których nie zrobisz. Musisz przemyśleć sprawy, jakie codziennie będziesz eliminować, aby mieć więcej czasu na sprawy o poważnych konsekwencjach, które tylko ty możesz załatwić.

Kiedy masz już listę, bierzesz wszystkie sprawy A i porządkujesz je: A-1 – najważniejsza, A-2, A-3 i tak dalej. Potem B-1, B-2, B-3… Masz też listę „nie robić”, bo powykreślałeś to, czego nie musisz dziś robić.

Jednak żadne z super narzędzi nie sprawdzi się jeśli nie będziemy ich stosować – czyli dobra organizacja wg. mnie to  przede wszystkim kwestia SAMODYSCYPLINY.

2. Druga kwestia to zaplanowania i zaprojektowania a następnie jasnego zakontraktowania się z zespołem co do kwestii komunikacyjnych w zespole. 

          A) Należy zidentyfikować m.in.:

           - potrzeby informacyjne interesariuszy

           - wymagania komunikacji formalnej

           - przeszkody w komunikacji:

  • organizacyjne
  • geograficzne
  • techniczne
  • indywidualne konflikty
  • … 

Brak zdefiniowanej struktury komunikacyjnej w projekcie powoduje paraliż informacyjny.

          B) Ogranicz ilość kanałów

jeśli w komunikacji uczestniczy n osób, liczba kanałów komunikacji między nimi wynosi

N = n*(n-1)/2

 

                   Dla 2 osób – 1 kanał,

                   Dla 4 osób – 6 kanałów,

                   Dla 20 osób – 190 kanałów,

 

         C) Optymalny plan komunikacji

                         Podstawowe pytania:

          Kto będzie otrzymywał informacje?

          Jaką będzie otrzymywał informacje?

          Na kiedy będzie otrzymywał informacje?                

          Jak będzie otrzymywał informacje?

         Od kogo będzie otrzymywał informacje?

 

  3) Narzędzi informatycznych wspierających komunikację i zarządzanie projektami jest wiele.

     Ja ostatnio pracując w kilku projektach mam dobre doświadczenia z programem ASANA i Telegram.

     Programy te pomagają porządkować pracę i organizację moją i zespołu, ale też udrażniają komunikację w zespole.

 

  • Odpowiedział
  • @ | 08.11.2015
  • TRENER ALTKOM AKADEMII