W jaki sposób za pomocą arkusza kalkulacyjnego MS Excel przygotować plan amortyzacji środka trwałego, który zawierałby odpisy amortyzacyjne oparte na amortyzacji liniowej?
W jaki sposób za pomocą arkusza kalkulacyjnego MS Excel przygotować plan amortyzacji środka trwałego, który zawierałby odpisy amortyzacyjne oparte na amortyzacji liniowej?
Rozwiązanie można uzyskać poprzez zastosowanie funkcji z kategorii finansowych o nazwie SLN, która zwraca wartość amortyzacji liniowej środka trwałego dla jednego okresu.
Aby skorzystać z tej funkcji musimy koniecznie posiadać wszystkie 3 wymienione poniżej informacje odnośnie środka trwałego, jaki chcemy zamortyzować:
Następnie należy wartości te podstawić, jako kolejne argumenty funkcji SLN:
Posiadając tak obliczoną wartość amortyzacji dla jednego roku, możemy przygotować plan amortyzacji, tak jak przedstawia to przykład poniżej:
Można zauważyć, że w tak przygotowanym planie odpisów amortyzacyjnych, wartość netto środka trwałego w ostatnim roku eksploatacji równa jest podanej wartości rezydualnej, jaką wskazaliśmy w argumencie funkcji SLN.