Chciałabym nauczyć się korzystać z 3D w Photoshopie? Ktoś zna jakiś prosty tutorial, albo może dać kilak wskazówek od czego zacząć?
Pozdrawiam!
Chciałabym nauczyć się korzystać z 3D w Photoshopie? Ktoś zna jakiś prosty tutorial, albo może dać kilak wskazówek od czego zacząć?
Pozdrawiam!
Witam serdecznie.
Photoshop od wersji CS6 aspiruje do tego, aby stać się aplikacją pozwalającą na kreowanie grafiki 3D. Nie można go na razie porównywać z narzędziami takimi jak Maya, 3DS Max, Cinema 4D czy nawet Blender, ale kto wie, co zobaczymy w przyszłych wersjach PS. Jego zestaw narzędzi do modelowania 3D nie imponuje. Na razie Photoshop został wyposażony w dość dobry silnik renderujący, pozwalający na uzyskanie całkiem niezłych efektów, zwłaszcza przy zastosowaniu IBL (Image Based Lighting - oświetlenie oparte na obrazie).
Ale do rzeczy.
Bardzo ogólnie przebieg pracy nad projektem 3D w Photoshopie może wyglądać następująco:
1. W otwartym projekcie utworzyć warstwę 3D. Można to zrobić na wiele sposobów.
Przykładowo:
a. dodać nową warstwę (Shift+Ctrl+N),
b. otworzyć panel 3D (Menu: Window -> 3D),
c. w panelu 3D wybrać:
- source: Selected Layer(s),
- wybrać opcję 'mesh from presets',
- wybrać listy predefiniowany obiekt (np. Sphere),
- wcisnąć przycisk 'Create'.
2. Ustawić położenie kamery. Przykładowo:
- upewnić się, że wybrane jest narzędzie 'move' (klawisz V),
- w panelu 3D zaznaczyć scenę,
- kliknąć i przeciągnąć tło sceny (nie klikać w obiekt). Standardowo wybrany jest tryb rotacji. Tryb pracy można zmienić w górnym pasku narzędziowym na rotate/roll/scale/pan.
3. Ustawić położenie światła/świateł. Przykładowo:
- w panelu 3D wybrać 'Infinite Light 1' (lub podobne - nowa scena zawsze zawiera jedno nieskończenie odległe światło),
- kliknąć i przeciągnąć widget, który pojawi się na środku sceny,
- w panelu 'properties' można zmodyfikować parametry dot. m. in. koloru i siły źródła światła. Można też znaleźć tam ustawienia dotyczące cienia rzucanego przez obiekt oświetlony danym światłem.
4. Ustawić właściwości materiału. Przykładowo:
- w panelu 3D zaznaczyć materiał obiekt (np. sphere_material),
- w panelu 'properties' zmodyfikować parametry takie jak diffuse, specular, etc.
5. Wyrenderować scenę (Menu: 3D -> Render lub skrót Ctrl+Shift+Alt+R).
Renderowanie odbywa się iteracyjnie i z każdą chwilą otrzymujemy obraz o lepszej jakości. Rendering można w dowolnej chwili przerwać (klawiszem ESC) i wrócić do modyfikacji parametrów.
To tak bardzo ogólnie, na sam początek. Aby zacząć, najlepiej zajrzeć do dokumentacji programu, np. pod adres:
https://helpx.adobe.com/pl/photoshop/using/essential-3d-concepts-tools-photoshop.html
Dobrze jest posiadać ogólną wiedzę na tematy związane z działaniem aplikacji 3D. Na pewno pomoże znajomość terminów takich jak scena, siatka (mesh), światło punktowe (pointligth/omnilight), światło reflektora (spotlight), materiał, kamera, środowisko, przestrzeń UV (w niektórych aplikacjach UVW), mapowanie wybrzuszeń etc. Powyższe terminy dotyczą aspektów pracy we wszystkich aplikacjach 3D i Photoshop nie jest tutaj wyjątkiem. Warto więc poszukać informacji dotyczących wymienionych terminów.
Jest wiele źródeł wiedzy na temat kreowania syntetycznej grafiki 3D w PS. Można popatrzeć na następujące źródła:
http://helpx.adobe.com/photoshop/using/creating-3d-objects-animations-photoshop.html
http://www.adobe.com/inspire/2013/02/3d-scene-photoshop.html
http://helpx.adobe.com/photoshop/using/3d-workflow-cs6.html
Warto też przejrzeć tutoriale umieszczone w serwisie youtube.com np.:
http://youtu.be/qQHWDBet9ug
http://www.youtube.com/watch?v=AswJM-gOekI&feature=share&list=PL69A1184C5C002ABD
http://youtu.be/263tEd5QB9M
Mam nadzieję, że pomogłem. Życzę powodzenia w eksplorowaniu trzech wymiarów Photoshopa.
Pozdrawiam.
Tomasz Hebisz.