Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 1
  • 2
  • 925

Odpowiedź (1)

  • 2

Witam serdecznie.

Photoshop od wersji CS6 aspiruje do tego, aby stać się aplikacją pozwalającą na kreowanie grafiki 3D. Nie można go na razie porównywać z narzędziami takimi jak Maya, 3DS Max, Cinema 4D czy nawet Blender, ale kto wie, co zobaczymy w przyszłych wersjach PS. Jego zestaw narzędzi do modelowania 3D nie imponuje. Na razie Photoshop został wyposażony w dość dobry silnik renderujący, pozwalający na uzyskanie całkiem niezłych efektów, zwłaszcza przy zastosowaniu IBL (Image Based Lighting - oświetlenie oparte na obrazie).

Ale do rzeczy.
Bardzo ogólnie przebieg pracy nad projektem 3D w Photoshopie może wyglądać następująco:
1. W otwartym projekcie utworzyć warstwę 3D. Można to zrobić na wiele sposobów.

Przykładowo:

a. dodać nową warstwę (Shift+Ctrl+N),
b. otworzyć panel 3D (Menu: Window -> 3D),
c. w panelu 3D wybrać:
- source: Selected Layer(s),
- wybrać opcję 'mesh from presets',
- wybrać listy predefiniowany obiekt (np. Sphere),
- wcisnąć przycisk 'Create'.

2. Ustawić położenie kamery. Przykładowo:

- upewnić się, że wybrane jest narzędzie 'move' (klawisz V),
- w panelu 3D zaznaczyć scenę,
- kliknąć i przeciągnąć tło sceny (nie klikać w obiekt). Standardowo wybrany jest tryb rotacji. Tryb pracy można zmienić w górnym pasku narzędziowym na rotate/roll/scale/pan.

3. Ustawić położenie światła/świateł. Przykładowo:

- w panelu 3D wybrać 'Infinite Light 1' (lub podobne - nowa scena zawsze zawiera jedno nieskończenie odległe światło),
- kliknąć i przeciągnąć widget, który pojawi się na środku sceny,
- w panelu 'properties' można zmodyfikować parametry dot. m. in. koloru i siły źródła światła. Można też znaleźć tam ustawienia dotyczące cienia rzucanego przez obiekt oświetlony danym światłem.

4. Ustawić właściwości materiału. Przykładowo:

- w panelu 3D zaznaczyć materiał obiekt (np. sphere_material),
- w panelu 'properties' zmodyfikować parametry takie jak diffuse, specular, etc.

5. Wyrenderować scenę (Menu: 3D -> Render lub skrót Ctrl+Shift+Alt+R).

Renderowanie odbywa się iteracyjnie i z każdą chwilą otrzymujemy obraz o lepszej jakości. Rendering można w dowolnej chwili przerwać (klawiszem ESC) i wrócić do modyfikacji parametrów.

To tak bardzo ogólnie, na sam początek. Aby zacząć, najlepiej zajrzeć do dokumentacji programu, np. pod adres:

https://helpx.adobe.com/pl/photoshop/using/essential-3d-concepts-tools-photoshop.html

Dobrze jest posiadać ogólną wiedzę na tematy związane z działaniem aplikacji 3D. Na pewno pomoże znajomość terminów takich jak scena, siatka (mesh), światło punktowe (pointligth/omnilight), światło reflektora (spotlight), materiał, kamera, środowisko, przestrzeń UV (w niektórych aplikacjach UVW), mapowanie wybrzuszeń etc. Powyższe terminy dotyczą aspektów pracy we wszystkich aplikacjach 3D i Photoshop nie jest tutaj wyjątkiem. Warto więc poszukać informacji dotyczących wymienionych terminów.

Jest wiele źródeł wiedzy na temat kreowania syntetycznej grafiki 3D w PS. Można popatrzeć na następujące źródła:

http://helpx.adobe.com/photoshop/using/creating-3d-objects-animations-photoshop.html

http://www.adobe.com/inspire/2013/02/3d-scene-photoshop.html

http://helpx.adobe.com/photoshop/using/3d-workflow-cs6.html

Warto też przejrzeć tutoriale umieszczone w serwisie youtube.com np.:

http://youtu.be/qQHWDBet9ug

http://www.youtube.com/watch?v=AswJM-gOekI&feature=share&list=PL69A1184C5C002ABD

http://youtu.be/263tEd5QB9M

Mam nadzieję, że pomogłem. Życzę powodzenia w eksplorowaniu trzech wymiarów Photoshopa.

Pozdrawiam.
Tomasz Hebisz.

  • Odpowiedział
  • @ | 25.06.2014
  • TRENER ALTKOM AKADEMII