Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 4
  • 11
  • 664

Odpowiedzi (4)

  • 2

Kilka wskazówek:

- stanowczo, czyli bez wahania, pewnie, ale nie znaczy to, że oschle czy wręcz niemiło, bo należy komunikat przekazać również,

- łagodnie, czyli spokojnym tonem.

- konkretnie - dlaczego nie zostanę po godzinach, bez rozbudowywania teorii i tłumaczenia się (czyli np. mam już inne plany zamiast np. nie mogę, bo mi rodzina znowu zrobi awanturę, że późno przychodzę, a już ostatnio się pokłóciliśmy o inne sprawy i nie chcę dolewać oliwy do ognia, bo potem straszne komplikacje się potworzą... etc. etc.).

Ale co jest również bardzo istotne:

- aby nie zostawiać proszącego bez pomocy, czyli znaleźć alternatywne rozwiązanie, jak np. zrobię to jutro w pierwszej kolejności albo pomogę znaleźć kogoś, kto zrobi to jeszcze dzisiaj,

- rozpoczynając przekazanie komunikatu można zadbać o relacje, np. słowami: "wiem, że to dla pana ważne...", "rozumiem, że chciałby pan, by to zostało zrobione dzisiaj...".

Ponadto "pilne" nie zawsze oznacza "ważne". A im niższa ważność zadania, tym mniej powinniśmy się obawiać odmawiania. A często boimy się odmówić, bo boimy się konsekwencji, które najczęściej jednak są przez nas wyolbrzymiane. W końcu szef też człowiek.

  • Odpowiedział
  • @ | 07.05.2014
  • TRENER ALTKOM AKADEMII
  • 2

W komunikacji z szefem w takich sytuacjach może nam pomóc prosty zabieg intelektualny polegający na udzieleniu sobie szczerej odpowiedzi na pytanie: nie mogę zostać, czy nie chcę zostać?  Jeśli wybierzemy opcję: "nie chcę zostać", to łatwiej nam będzie podjąć wewnętrzną decyzję o tym, że nie zostajemy, a następnie asertywnie to przekazać szefowi. Asertywnie, czyli z zachowaniem szacunku dla szefa i siebie. 

Asertywność rozumiemy jako umiejętność  wyrażania uczuć, myśli i życzeń oraz sposób dbania o przestrzeganie należnych nam praw,  bez naruszania praw innych osób. Zachowanie asertywne pomaga nam uzyskać to, czego chcemy, ale nie kosztem innych ludzi. Pomaga także bronić się przed manipulacjami. Asertywność nie jest wrodzoną cechą charakteru, ale umiejętnością, której można się nauczyć.

Kluczowe wartości związane z asertywną postawą i zachowaniem to: autentyczna pewność siebie, poczucie własnej wartości i godności, szacunek w równym stopniu dla siebie i innych, realizacja własnych potrzeb i praw bez naruszania godności i praw innych, szczerość, swoboda i aktywne rozumienie tego, co się dzieje, czyli świadomość własnych i cudzych emocji.

Komunikaty asertywne możemy podzielić na trzy rodzaje:  prośby, odmowy oraz informacje zwrotne (pozytywne i negatywne).  W  tym miejscu zajmiemy się przekazywaniem asertywnej odmowy.

Czym powinna się charakteryzować odmowa, aby była asertywna i konstruktywna? Poprawnie skonstruowana asertywna odmowa odzwierciedla model pełnej ekspresji. Model pełnej ekspresji powstał na podstawie badań Fridricha Schulza von Thuna. Wypowiedź sformułowana wg tego modelu zawiera:

  • Fakty,
  • Ustosunkowanie się do nich (w formie myśli, emocji, odczuć),
  • Oczekiwania

i wypowiadamy ją w języku „ja”. W skrócie to podejście możemy nazwać strukturą FUO.

 

Przykład: Tydzień temu zaplanowałam dzisiejsze popołudnie. Jestem umówiona na 17:30. Ty poprosiłaś mnie o zostanie dziś po godzinach o godzinie 15-stej (fakty). Jest to dla mnie za późno, abym zmienić plany. Chciałabym, abyś o takich potrzebach mówiła mi przynajmniej z dwudniowym wyprzedzeniem (ustosunkowanie).  Wiem, że zależny ci, abyśmy w tym tygodniu oddali projekt. W jaki inny sposób mogłabym pomóc (oczekiwanie)?

Propozycja pomocy lub zapytanie, w jaki inny sposób możemy pomóc, łagodzi odmowę, sprzyja budowaniu dobrej relacji opartej na podejściu win-win.

  • Odpowiedział
  • @ | 13.05.2014
  • TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII
  • 0

Jeśli ktoś każe Ci zostawać po godzinach, to znaczy, że w Waszej organizacji jest albo za mało pracowników, albo szef źle zarządza firmą, albo pracownik jest mało wydajny. 

Bartosz_Buczyński
  • Odpowiedział
  • @ Bartosz_Buczyński | 05.07.2014
    • 10
    • 0
    • 4
  • 0

Ja może dam Ci inną radę spełnia się w mojej sytuacji, kiedy szef chce żebym został dłużej w pracy (na ostatnią chwilę mówi mi o tym) albo chce żebym przyszedł w sobotę do pracy (koledzy mogą również).

Często mamy obawę, że jak odmówimy to znaczy że jesteśmy "złymi pracownikami" i że nadajemy się do zwolnienia.

Miałem tak, ale uzmysłowiłem sobie 2 podstawowe sprawy:

  • mój czas wolny to MÓJ czas wolny, przychodzę na 8h do pracy i za to mam płacone (w ogólnym rozrachunku nie opłaca mi się zostawiać w pracy nawet w przypadku jak będę miał za to zapłacone, to samo tyczy się sobót, niedziel).
  • Martwienie się, że ktoś mnie zwolni bo nie jestem "dyspozycyjny" to zła droga. Aktualnie nie mam problemu z odmówieniem, bo nawet w najgorszym wariancie (zwolnienie) jestem w stanie znaleźć sobie szybko nową pracę, mało tego mam przygotowane środki na czarną godzinę.

 

Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem.

 

Grzegorz_Chojnowski_
  • Odpowiedział
  • @ Grzegorz_Chojnowski_ | 23.06.2016
    • lider
    • laureat
    • 40
    • 10
    • 57