Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 1
  • 2
  • 428
  • Czy kończąc szkolenie z ITIL(R) będę  potrafił już zarządzać działem IT?
  •  W ITIL® nie ma procesu „Staff management” (lub podobnego). Czy w takim razie w działach IT ten obszar ma mniejsze znaczenie niż w innych?
  • Nie mam żadnej wiedzy z zarządzania. Aby zostać Kierownikiem Projektu, lepiej pójść na PRINCE2 czy PMBoK?
  •  W ITIL® nie mówi się o tym, czy innym modelu finansowym. Czy to znaczy, że nie powinno się go stosować w działach IT?

 

 

(i wiele, wiele podobnych...).

  • Zapytał
  • @ | 01.04.2014
  • TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII
Komentarze (1)
1. Będzie potrafił zarządzać usługami IT ale nie koniecznie Działem IT,
2. Tzw. Proces Staff managemnt jest w metodyce Prince2,
3. Lepiej iść na Prince2, bo PMBok nie jest metodyka zarządzania projektami tak jak Prince2, tylko bibiloteką dobrych praktyk (czyli porad w tym zakresie).
4. Modele finansowe dotyczą całej firmy, w tym również IT. Modeli finansowych nauczysz się na kursie z Controllingu.
Skomentował : @ Marek_Prasol_10K1 ,28.03.2019
  • 2
  • 0
  • 0

Odpowiedź (1)

  • 15

Drodzy Państwo.

 

Takie lub podobne pytania pojawiają się z dużą częstotliwością na wielu szkoleniach. Stan ten poniekąd sprowokował mnie do reakcji, której celem jest zwrócenie uwagi na narzędziowy aspekt przedstawianych na szkoleniach  modeli, metodyk, zbiorów dobrych praktyk czy norm, w szczególności z obszaru zarządzania.

 

Jak wiadomo, zarządzanie jest nauką społeczną - zajmuje się tym, w jaki sposób ludzie radzą sobie z osiąganiem celów.

 

Aby osiągnąć cel, ludzie zwykle: planują, organizują, kierują i kontrolują -  to cztery klasyczne już funkcje zarządzania.

 

W ramach realizacji tych czterech funkcji ludzie wykonują działania w szeregu obszarach.

 

Radzą sobie (lepiej lub gorzej) z ograniczonymi zasobami, które posiadają, aby osiągnąć cel, czyli działają w obszarze ekonomii, bo ekonomia zajmuje się tym, jak ludzie radzą sobie z ograniczoną ilością dóbr.

 

Funkcjonują w ramach określonych przepisów prawa – często bowiem, aby osiągnąć swój cel organizują się w formy prawne. Zajmują się też finansami, bo często elementem celu jest osiągnięcie zysku finansowego.

 

Starają się oddziaływać na rynek, aby przyciągnąć do siebie klientów – zajmują się marketingiem, analizują działania uczestników rynku i starają się na nie wpłynąć.

 

Wpływają na innych, rozwiązują problemy międzyludzkie,  bo to ludzie przecież tworzą organizacje.

 

Często organizacja powołana do osiągnięcia danych celów ma strukturę zależności społecznych – pojawiają się osoby zarządzające na różnych poziomach. 

 

Działanie tych osób – a więc i ich umiejętności – jest zwykle wielowymiarowe. Poprzez zarządzanie ludźmi, finanse, ekonomię, aspekty prawne, umiejętności merytoryczne danego obszaru do marketingu czy sprzedaży.

 

Co więcej, zarządzanie to dziedzina społeczna, tak więc nie znajdą tutaj Państwo jedynej metody czy recepty na to, jak osiągnąć sukces. Jest wiele teorii zarządzania bazujących na szeregu badań i obserwacji.

 

Tak więc – czy idąc na szkolenie z ITIL®, zarządzania przedsięwzięciami typu PRINCE2 czy PMBoK, analizy wymagań czy zarządzania informacją biznesową BiSL – zdobędą Państwo te wszystkie, wielowymiarowe umiejętności podane powyżej?

 

Dochodzimy do postawionego na wstępie pytania „co ma koparka do metodyki”? 

 

Budując przykładowy dom będą chcieli Państwo przygotować fundamenty. W tym celu wykonać należy wykop. W jednym wypadku użyją Państwo łopaty, w innym skomplikowanej koparki. Każdym z tych narzędzi należy umieć się posługiwać, na niektóre trzeba mieć uprawnienia. Niektóre z narzędzi wymagają konkretnych procedur postępowania. Niemniej sama koparka, to za mało. Wymagana jest jeszcze wiedza, jak jej użyć. A i fundamenty (chociaż ważne), to tylko jeden z elementów do osiągnięcia celu.

 

Podobnie kupując parę głośników (nawet tych najbardziej profesjonalnych) nie można powiedzieć, że założyliśmy zespół muzyczny.

 

Zbiór dobrych praktyk, metodyka czy norma,  to tylko narzędzia organizacyjne pomagające osobom zarządzającym wykonać swoją pracę sprawniej, lepiej...  Czasami strzegące przed błędami. Często niezwykle kompleksowe. Należy je dobierać do konkretnej sytuacji, umiejętnie stosować,  pamiętać, że jak korzystanie z każdego narzędzia one też kosztują i ten koszt powinien być uzasadniony.

 

Oczywiście, na pewno należy wiele z nich poznać, aby wiedzieć co i do czego można zastosować. Niemniej znajomość konkretnego narzędzia nie zastąpi Państwu wielowymiarowej wiedzy z zakresu zarządzania.

 

Na wielu szkoleniach przemycane są różne teorie, będące często podstawą budowy danych norm, metodyk czy zbiorów dobrych praktyk. Nie jest to jednak nigdy pełna wiedza.

 

Co więcej,  często metodyki czy normy nie uwzględniają (lub robią to tylko elementarnie) zagadnień dotyczących marketingu, zarządzania ludźmi, polityki wewnątrzorganizacyjnej, finansów czy zagadnień negocjacyjnych.  A są to ważne, codzienne aspekty zarządzania.

 

Nie dziwmy się. Jako narzędzia  funkcjonują zwykle na poziomie operacyjnym i zakładają, że osoba, która z nich korzysta posiada tę wielowymiarową wiedzę i umiejętności. Idąc na szkolenie z ITIL-a nie otrzymają Państwo pełnej wiedzy dotyczącej zarządzania w IT, tak samo jak odbycie szkolenia z zarządzania projektami, to za mało (lecz ważny element), aby zostać Kierownikiem Projektów.

 

Chciałbym więc Państwa zachęcić do szerokiego i wielowymiarowego poznawania tych wszystkich narzędzi oraz zastanawiania się – jak i kiedy mogą one być przydatne w zarządzaniu.

 

Oferta szkoleniowa Altkom Akademii celowo została zbudowana niezwykle kompleksowo, aby dać Państwu możliwość zapoznania się z szeroką gamą rożnych aspektów. Wiele z tych szkoleń stanowi cenne kwalifikacje na rynku pracy. Wiele z metodyk, modeli czy zbiorów dobrych praktyk wykorzystywana jest w wiodących organizacjach całego świata jako kluczowe narzędzia zarządcze.

 

Szereg z nich jest cennym uzupełnieniem umiejętności kierowniczych, czasami nawet przepustką do wyższych stanowisk.

 

Licząc na Państwa naturalny zmysł krytyczny - iż nie ulegną Państwo złudzeniu, że jedna metodyka czy model to cała wiedza - zapraszam do udziału w szkoleniach i poznawaniu nowych modeli, norm, metodyk czy zbiorów dobrych praktyk.

 

Z poważaniem,

Paweł Dąbrowski 

  • Odpowiedział
  • @ | 01.04.2014
  • TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII
Komentarze