Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 4
  • 2
  • 106

Jak wybieracie zespoły projektowe? Czy zawsze kierujecie się umiejętnościami i wiedzą, czy czasem kierujecie się charakterem?
Wiadomo, że 3 programistów "czerwonych" w jednym zespole kilku osobowym to ciężki temat, a zamiast jednego czerwonego warto wziąć jednego niebieskiego. Jak sobie radzicie z dobieraniem członków zespołu?

m_szyperski
  • Zapytał
  • @ m_szyperski | 22.03.2014
    • lider
    • laureat
    • 22
    • 8
    • 81

Odpowiedzi (4)

  • 15

W zależności od zadania można zastanawiać się nad stworzeniem grupy realizującej:

- podobnej do siebie w określonych kwestiach

- całkowicie odmiennych

 

W zależności od tego czy zadanie wymaga: innowacji, twórczości, dynamiki, czy też np. statyki i powściągliwości, pełnego zorientowania na w pełni opisany i gotowy proces różne rodzaje grup mają różne charakterystyki pracy.

 

Kolejna sprawa to, wykorzystywanie w grupie osoby typu "odmieniec pozytywny" w celu balansowania pewnych zachowań wcześniej zauważonych w grupie, które chcemy lekko zneutralizować. Na przykład kobieta w męskim zespole powoduje dostarczenie innego rodzaju energii i zachowanie ogólne grupy może ulec dużej zmianie, przy tak niewielkiej zmianie zarządczej.Dodatkowo warto pamiętać, że powinniśmy zwracać uwagę na szereg aspektów, ponieważ umiejętności i charakter - każde z osobna, kryje za sobą o wiele więcej "cząstek".

 

Na umiejętności może składać się kilka odrębnych umiejętności cząstkowych. Charakter możemy podzielić też na kilka sfer. Dlatego dopasowanie grupy, może być związane z pewnego rodzaju wyszczególnieniem, co jest ważne, co powinno dominować, a co wręcz odwrotnie.

 

Oceniając różne cechy możemy wykorzystać interpretację umiejscowienia danego pracownika na wykresie X/Y (cztery ćwiartki) pod kątem przyjętych kryteriów i dobierać osoby do zespołu pod kątem bliskości występowania na osiach. Lub wręcz odwrotnie - parować osoby jak najbardziej odległe od siebie. Wszystko zależy od celu, a tak naprawdę pamiętajmy, że człowiek istotą nieodkrytą i nauki w tej kwestii nie ma. Natomiast należy eksperymentować i sprawdzać wyniki.

 

Jeśli chce Pan realizować tego typu zadania, konieczne jest tworzenie notatek opisujących, jakie zmiany jakie przynosiły efekty. To musi być proces, który będzie skutkował tworzeniem bazy wiedzy pod kątem konkretnych zespołów, którymi zarządzamy.

  • Odpowiedział
  • @ | 23.03.2014
  • TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII
  • 11

Efektywny zespół to taki, który się uzupełnia. Podczas doboru ludzi do teamu warto również przyjrzeć się jakie role grupowe przyjmują poszczególne osoby. Role te bardzo dobrze opisał Belbin. Jak pokazują jego prace oraz moje doświadczenie, bardzo istotne jest aby w zespole znajdowały się wszystkie opisane przez niego role. Przewaga którejkolwiek z nich prowadzi do spadku efektywności. Opisy ról zamieszczam poniżej w prezentacji. 

 

Zespół, w którym znajdują się wszystkie role działa kreatywnie i efektywnie. Warto więc zwrócić uwagę na charakter członków zespołu. To on decyduje o tym czy ludzie będą potrafili wykorzystać swoje umiejętności dla dobra zespołu/celu.

Załączniki

  • pdf

    Role_w_zespole.pdf ( 141K )
  • Odpowiedział
  • @ | 24.03.2014
  • TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII
  • 16

Zgodzę się, że w wielu przypadkach warto mieć zespół, który jest "różny" i się uzupełnia.

Nawet w wojsku potrzebne są wszystkie "typy", czyli w firmie raczej tym bardziej.

 

Jeśli mówimy o zespole, który ma konkretne zadanie, dyskutowałbym nad tym,  czy na pewno pełne zróżnicowanie jest najlepszym rozwiązaniem. Raz tak, a innym razem, może nie.

Nie chciałbym w zespole szybkiego reagowania w GROM, osoby o dużej skłonności do analizowania i refleksji... rozkaz - działanie. A ten kto wydaje rozkaz, super, żeby wcześniej pomyślał i analizował. Czy aby na pewno zespoły powinny być budowane zawsze w sposób uzupełniający się czy to trochę utarta teoria, bez pełnego odniesienia do praktyki?

  • Odpowiedział
  • @ | 25.03.2014
  • TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII
  • 9

Artur. Zgodzę się z Tobą.
W zależności od zadania jakie ma zespół, jego optymalne zróżnicowanie będzie miało inny charakter. Jeśli zadanie zespołu wymaga ciągłego i żmudnego wykonywania tych samych czynności, bardziej istotne jest posiadanie na pokładzie praktycznych organizatorów. Zmieni się optymalna proporcja poszczególnych ról. Co nie znaczy, że część ról powinna zostać wykluczona całkowicie. W zespole pracującym nad żmudnymi zadaniami potrzebni są również siewcy pomysłów, choćby po to, aby wymyślili jak można zoptymalizować sposób wykonywania zadań. 

  • Odpowiedział
  • @ | 25.03.2014
  • TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII