Wiele osób ma problem z egzekwowaniem, gdyż kłóci się to z ich typem charakteru. A jak wiadomo, dobry i skuteczny PM powinien dobrze egzekwować i w razie konieczności nawet rozwiązać współpracę z daną osobą. Jak Wy sobie z tym radzicie?
Wiele osób ma problem z egzekwowaniem, gdyż kłóci się to z ich typem charakteru. A jak wiadomo, dobry i skuteczny PM powinien dobrze egzekwować i w razie konieczności nawet rozwiązać współpracę z daną osobą. Jak Wy sobie z tym radzicie?
Po pierwsze, co do kłócenia się egzekwowania z typem charakteru, to problem z tym mogą mieć osoby bardzo mocno skoncentrowane na budowaniu relacji w zespole.
Każdy PM/kierownik/manager, aby efektywnie zarządzać powinien skupić się na 3 obszarach pracy z zespołem:
1. Osiągnięcia celu
Potrzeba ta jest ważna nie tylko dla niej samej - jej zaspokojenie podniesie morale grupy oraz stopień, w jakim każda z osób w grupie podziela poczucie osiągnięcia rezultatu.
2. Rozwoju jednostek
Każda osoba w grupie ma potrzebę do rozwijania i do zaspokajania szerokiego zakresu potrzeb motywacyjnych. W ich zakres wchodzą potrzeby osiągnięć i wzrostu jak również potrzeby społeczne i przynależności.
3. Budowanie zespołu
Efekt ducha zespołu pochodzi od prawdziwej wspólnoty celu. Tylko zespół mający taki cel wprowadza synergię, wysoką efektywność i atmosferę wzajemnego wspierania się członków grupy.
Jeśli manager/kierownik zbyt mocno koncentruje się na budowaniu zespołu, może mieć problem z egzekwowaniem. Zależy mu bowiem głównie na dobrym klimacie. Wtedy też może twierdzić, że egzekwowanie kłóci się z jego charakterem,
Po drugie - co z tym zrobić?
Egzekwowania można się nauczyć. Trzeba w tym celu popracować nad asertywnością, można również wykorzystać odpowiednie schematy rozmów, które ułatwią nam sprawę na początku:
Zapisz zachowanie, działanie innej osoby, które Cię irytuje. Np. to, że określone zadanie nie zostało zakończone w terminie
Sformułuj informację zwrotną do tego zachowania.
Sformułuj wzmocnioną informację zwrotną.
Zapisz zaplecze, z którego mógłbyś skorzystać w przypadku, gdy osoba nie zmieni działania/ zachowania. Zastanów się, czy będziesz w stanie skorzystać z zaplecza i czy spełnia ono inne warunki konieczne.
Sformułuj informację zawierającą odwołanie się do zaplecza.
|
Dlaczego mamy trudności z egzekwowaniem?
Często Szefowie unikają sytuacji komunikowania trudnych decyzji lub informacji ze względu na obawę przed reakcją pracowników. To może być mniej lub bardziej uświadomiony lęk przed utratą sympatii lub niechęć wywołana spodziewanym kontratakiem podwładnego, który będzie zrzucić z siebie odpowiedzialność.
Do trudnej rozmowy należy się przygotować. Celem szefa w takich sytuacjach jest :
Proponuję aby elementami takiej rozmowy były:
Zapowiedzenie celu rozmowy (Ochrona przed dygresjami i rozmywaniem celu rozmowy)
Typowe zwroty:
Unikać : „Co słychać ?” „Jak się pracuje” (zaproszenie do dyskusji, a to nie jest dyskusja)
Ludzka twarz szefa (komunikacja intencji)
Celem jest zadbanie o relacje i ochrona motywacji (zjednanie do współpracy)
Typowe zwroty:
Przekazanie decyzji
Im szybciej to zrobisz tym lepiej dla wszystkich (ograniczenie domysłów i projekcji)
celem jest szybkie pozbawienie złudzeń że sprawa rozejdzie się po kościach
Najważniejsze jest operowanie komunikatem JA
Typowe zwroty:
Unikać
Krótkie, prawdziwe uzasadnienie
Twoja decyzja zawsze będzie subiektywna. Ważne jest aby nazywać ważne WŁASNE interesy, a nie wymaga tego interes firmy, sytuacja rynkowa itp. Nie gromadzić listy argumentów aby się nim przerzucać, ważne argumenty albo działają od razu albo w ogóle.
Typowe zwroty:
Unikać :
Obrona własnej decyzji (zdarta płyta) – przygotowanie do obrony
Celem jest:
Kroki:
Powtarzać istotne fragmenty wypowiedzi podwładnego (dajesz sygnał że słuchasz, nie lekceważysz) :
Przypomnieć decyzję z krótkim (tym samym uzasadnieniem)
Zamknięcie spotkania
Nie przeciągać rozmowy która jest trudna dla obu stron
Typowy zwrot:
Lub (jeśli chcesz zadbać o relacje, motywację):
„Decyzji nie zmianę, ale co mogę zrobić aby ochronić pana ważne interesy „: