Prawidłowe zarządzanie zakresem projektu wymaga zrozumienia różnicy pomiędzy zakresem produktu a zakresem projektu.
Udostępnij!
Prawidłowe zarządzanie zakresem projektu wymaga zrozumienia różnicy pomiędzy zakresem produktu (wymagane cechy, funkcje, jakość) a zakresem projektu (praca do wykonania). Typowymi problemami napotykanymi przy definiowaniu zakresu są m.in.:
- brak osób odpowiedzialnych za cel, sens,uzasadnienie biznesowe
- brak osób odpowiedzialnych za postawienie wymagań
- brak celu projektu
- brak procedur
- mała ilość czasu – złe planowanie i zarządzanie
Lekarstwem na powyższe problemy jest prawidłowa analiza interesariuszy, a w szczególności:
- główny użytkownik: odpowiedzialny za definiowanie pożądanego rezultatu i zakresu projektu
- główny dostawca: odpowiedzialny za realność, spójność i kompletność wymagań
Aby poprawnie określić to, co faktycznie ma być dostarczone, posługujemy się techniką planowania opartego na produktach (pochodzącą z metodyki zarządzania projektami PRINCE2®).
Technika ta składa się z następujących kroków:
- Sporządzanie opisu produktu końcowego projektu
- Tworzenie struktury podziału produktów
- Tworzenie opisów produktów
- Tworzenie diagramu następstwa produktów