Blog: Sprzedaz i marketing | Zarzadzanie zespolem handlowym | Techniki sprzedazy | Negocjacje sprzedaz

Odnajdź w sobie duszę handlowca! Kilka słów o sprzedaży

Odnajdź w sobie duszę handlowca! Kilka słów o sprzedaży
  • 254 views

Od czego zależy sukces w biznesie? Co decyduje o powodzeniu bądź porażce naszych projektów? Możliwych odpowiedzi na te pytania jest bardzo wiele – wśród kluczowych uwarunkowań przedsiębiorcy najczęściej wymieniają m.in. stosowany styl przywództwa, postawienie na odpowiedni produkt czy po prostu ciężką pracę. Wszystkie te czynniki są oczywiście bardzo istotne, nie mogłyby jednak wystarczyć bez być może najważniejszego – sprzedaży.

Udostępnij!

Odnajdź w sobie duszę handlowca! Kilka słów o sprzedaży

 

Praca handlowca, czyli na pierwszej linii frontu.

To właśnie dzięki sprzedaży firmy mogą realizować swój najważniejszy cel, czyli rozwijać się i zarabiać pieniądze. Osoby pracujące w działach handlowych znajdują się na „pierwszej linii frontu” – stanowią wizytówkę organizacji, kształtują jej wizerunek, utrzymują pozytywne relacje z klientami i nawiązują kolejne. Na współczesnym, dynamicznym i zmiennym rynku, który wymaga stałego bycia o krok przed konkurencją, rozwinięte umiejętności sprzedażowe mają większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. Sprzedaż to dzisiaj po prostu podstawa – w stwierdzeniu tym nie ma żadnej przesady. Co więcej, dotyczy ono praktycznie każdej branży, nie ma więc firmy, która mogłaby je zlekceważyć.

Sprzedaż, czyli gra na wielu instrumentach. Na czym polega praca handlowca?

W każdym zawodzie wykorzystujemy różne kompetencje i posługujemy się zróżnicowanymi narzędziami, praca w sprzedaży jest jednak pod tym względem szczególna. Wiele osób zastanawia się, czym zajmuje się handlowiec – tymczasem dobry sprzedawca to prawdziwy człowiek renesansu. Posiada merytoryczną wiedzę na temat produktu i potrafi w zrozumiały sposób przybliżyć klientowi nawet najbardziej zawiłe kwestie, które się z nim wiążą, zna szerszy kontekst jego występowania (taki jak działania konkurencji, aktualne autoryzacje i licencje lub obowiązujące regulacje prawne), orientuje się w sytuacji ekonomicznej i finansowych niuansach reprezentowanego przedsiębiorstwa, przede wszystkim jednak używa wyobraźni i empatii. Umiejętności miękkie i komunikacyjne oraz znajomość ludzkiej psychologii mają w sprzedaży zasadnicze znaczenie. Handlowiec podąża za tokiem myślenia swojego rozmówcy, wczuwa się w jego emocje, rozumie potrzeby i umie na nie skutecznie odpowiedzieć. Udana transakcja to z definicji sytuacja typu win-win, w której obie strony odnoszą korzyść i żadna z nich nie czuje się pokrzywdzona – aby osiągnąć ten stan, należy się otworzyć na drugiego człowieka i posłuchać jego głosu. Decyzja o zakupie produktu zawsze wymaga namysłu, a przed jej podjęciem klient rozważa także pojawiające się wątpliwości. Handlowiec musi je skutecznie rozwiać i przekonać klienta do swojego punktu widzenia, dzięki czemu proces sprzedażowy będzie mógł zakończyć się pomyślnie.

Twarzą w twarz. Czy istnieje jeden schemat rozmowy sprzedażowej?

Sprzedaż to spotkanie i interakcja, opiera się zatem na kontakcie i rozmowie – w każdym przypadku niepowtarzalnej. Choć może wydawać się to oczywiste, handlowiec potrafi rozmawiać, a więc nie tylko słuchać, ale również przekonująco wykładać własne racje i argumenty.  Podobnie jak inne techniki sprzedażowe, negocjacje to nieodzowny element pracy w tym zawodzie; można je toczyć według kilku metod i wykorzystywać w nich różne style, a wybór odpowiedniego zawsze zależy od konkretnych okoliczności. Wprawiony negocjator cechuje się zarówno pewnością siebie, jak i cierpliwością, zachowuje spokój nawet w trudniejszych momentach i – kiedy zachodzi taka potrzeba  – jest asertywny. Prowadzenie rozmów sprzedażowych nie zawsze jest łatwe, poczucie satysfakcji w chwili zawarcia umowy wynagradza jednak przejściowe trudy. Kiedy handlowiec i klient spotykają się we wspólnym, zadowalającym dla obydwu, punkcie, możemy już być pewni, że wcześniejsze starania przyniosły owoce, a towarzyszące im wzajemne zaufanie stanie się fundamentem, na którym będzie można budować długofalową i stabilną relację.

 Coś więcej niż praca.

Dla wielu osób sprzedaż to nie tylko działalność zarobkowa, ale również pasja. W czasach, gdy wiele zawodów opiera się na wykonywaniu tych samych, powtarzalnych i monotonnych czynności, każdy akt sprzedaży może być jedyną w swoim rodzaju, niepowtarzalną i stawiającą nowe wyzwania przygodą. Wszyscy ludzie są osobnymi, wyjątkowymi indywidualnościami, o własnych cechach charakteru, pragnieniach, aspiracjach i ambicjach. Praca w sprzedaży daje nam szansę na poznanie tego nieskończonego bogactwa, umożliwia wzbogacenie naszej inteligencji emocjonalnej i pozwala wynieść lekcje, które znajdą pozytywne zastosowanie również w wymagającej miękkich umiejętności sferze prywatnej. Sprzedaż niekiedy bywa wymagająca, nigdy jednak nie jest nudna  – im większe zaś mamy w niej doświadczenie, tym bardziej możemy z niego czerpać nie tylko w życiu zawodowym. Wzmacniając własny dorobek sprzedażowy, pokonując trudności i ucząc się na własnych błędach, rozwijamy siebie, ale także klientów, którzy mogą cieszyć się potrzebnymi im produktami oraz firmę – nasza praca pozostawia więc po sobie trwały i dobry ślad.

Ty też możesz zostać handlowcem!

Zastanawiasz się, czy to wszystko może stać się także Twoim udziałem? Chciałbyś lub chciałabyś spróbować sił na nowym polu? Rozważasz przekwalifikowanie się i chcesz coś zmienić w swoim życiu zawodowym? Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – już dzisiaj pojawia się przed Tobą unikatowa okazja.  Realizowany przez Altkom Akademię specjalny projekt szkoleniowy „Zdobądź nowe kwalifikacje sprzedażowe i certyfikat” pozwoli Ci nabyć wiedzę i umiejętności z zakresu sprzedaży oraz zarządzania zespołem handlowym bez wydania ani jednej złotówki. Dowiedz się więcej i skorzystaj ze stuprocentowego dofinansowania do zajęć, które otworzą przed Tobą nieznane wcześniej perspektywy. Postaw na rozwój!