Blog: Zarzadzanie projektami | Zwinne zarzadzanie | Scrum 2

Dlaczego Scrum nie działa w dużych organizacjach?

Dlaczego Scrum nie działa w dużych organizacjach?
  • 616 views

Ze względu na wzrost zainteresowania Scrum, Agile czy Lean coraz częściej możemy spotkać się z opinią, że są to niemal idealne rozwiązania, które co prędzej powinny być wdrożone do organizacji, aby ta mogła odnosić sukcesy. Sprawa jednak jest nieco bardziej złożona. W najnowszym State of Agile Report możemy znaleźć informacje o tym, że 30% organizacji identyfikuje różnego rodzaju trudności we wdrażaniu Agile. Jeff Sutherland powiedział kiedyś: „Scrum jest prosty do zrozumienia, jednak piekielnie trudny do wdrożenia”. Dlaczego tak jest? Postaram się wskazać parę przyczyn.

Udostępnij!

Dlaczego Scrum nie działa w dużych organizacjach?

 

Czym są Scrum i Agile? 

Scrum to framework, który jest jednym z elementów prowadzących do implementacji Agile określanej jako swego rodzaju filozofia zarządzania. Organizację, która ją wdroży charakteryzuje szybki sposób zdobywania nowej wiedzy, dostosowywanie się do zmieniającego środowiska biznesowego czy odpowiadanie na potrzeby klienta zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego. Takie przedsiębiorstwo budowane jest wokół samozarządzających się zespołów, którym dostarczana jest wizja biznesowa oraz tworzone są optymalne warunki do dostarczania odpowiednich wartości. Dzięki temu klient otrzymuje swój produkt szybciej i jest on lepiej dostosowany do jego specyficznych wymagań. Powyższy opis to stan docelowy, do którego dąży się wdrażając zwinność organizacyjną.

Kiedy pojawiają się trudności? 

Nie ma wątpliwości co to tego, jak powinien wyglądać stan docelowy, ale wiele organizacji nie jest świadoma, na jakim dokładnie etapie znajduje się aktualnie, co potencjalnie rodzi sporo komplikacji. Nierzadko organizacje usilnie chcą wdrażać Agile i dokonywać transformacji bez większej refleksji nad tym, czy ich firma tego w ogóle potrzebuje. Należałoby więc na początkowym etapie zadać sobie kilka pytań, m.in. czy nasz klient będzie chciał z nami w ten sposób pracować? Czy nasz produkt jest odpowiedni do tego, by go rozwijać a może lepiej dostarczać go w sposób zwinny? Jakie korzyści organizacja może osiągnąć poprzez wdrożenie Agile?

Czy Agile ma zastosowanie w każdej organizacji? 

Podczas wdrażania Agile problematyczna może okazać się wielkość organizacji. Duże firmy mają wiele zalet, m.in.  lepszy nadzór nad całym łańcuchem wartości, efekt skali czy większe możliwości inwestycyjne, ale niestety ze względu na swój sposób złożoności ich struktura i model zarządzania są skomplikowane. Klasyczny model zarządczy zakłada dodawanie nowych warstw organizacyjnych wraz z jej rozwojem. Kolejne departamenty, nowe funkcje kontrolne i koordynujące czy poszerzająca się liczba procedur stanowią skuteczną barierę dla wdrożenia zwinności organizacyjnej. Scrum bowiem to framework oryginalnie stworzony dla jednego zespołu złożonego maksymalnie z dziesięciu ludzi. Jak więc ma on funkcjonować w korporacji, w której pracuje pięć tysięcy pracowników? Istnieje sporo technik skalowania Scrum do dużych i skomplikowanych organizacji. Jeżeli jesteś nimi zainteresowany, zerknij na ofertę Altkom Akademii. Znajdziesz w niej szkolenia Scrum, SaFe, AgilePM czy Devops na których dokładnie omawiamy te zagadnienia. W tym artykule natomiast chciałbym skupić się głównie na problemie transformacji złożonej organizacji do bycia Agile.

Wyzwanie pierwsze: Scrum jest tylko dla IT.

W wielu firmach wdrożenie Scrum polega na wytypowaniu zespołu i daniu mu pełnej swobody w opracowaniu narzędzi i procesów, które będą potrzebne do pracy zwinnej. W efekcie powstaje złożona koncepcja, którą następnie wdraża się do całej organizacji. Mogłoby się wydawać, że wszystko zadziała, jak należy, ale zazwyczaj pomija się jedną istotną kwestię – stworzenie interface’u pomiędzy procesami organizacyjnymi a tymi, które zostały wypracowane przez wybrany zespół. W efekcie dochodzi do sytuacji, kiedy Scrum spełnia swoją funkcję wyłącznie w zespole, który chciał go wdrożyć, natomiast reszta organizacji go nie stosuje. To z kolei generuje więcej pracy dla większości pracowników i w efekcie potwierdza tezę sceptyków mówiącą o tym, że Scrum jest nieużyteczny.

Wyzwanie drugie: Prowadzę spotkania daily, więc jestem zwinny.

To stwierdzenie padło na wielu szkoleniach, które miałem okazję prowadzić.  Scrum to sposób myślenia i działania w oparciu o zasady i zdarzenia, które sprawiają, że multikulturowe zespoły są w stanie dostarczać wartość bazując na skąpych informacjach i danych. Stosowanie jego elementów powoduje wypracowywanie odpowiednich nawyków oraz uczenie się empirycznego sposobu dostarczania produktu. Wybierając tylko część z nich, prawdopodobnie twoja organizacja będzie zwinna wyłącznie z nazwy. Twoi pracownicy nie będą bowiem widzieli korzyści ze stosowania takich metod, co w rezultacie może nawet skutkować oporem w użyciu tego zastosowania.

Wyzwanie trzecie: Agile można stosować w każdej sytuacji.

Scrum i inne zwinne podejścia sprawdzają się w wielu gałęziach gospodarki. Jednym z elementów wpływających na sukces takich podejść jest produkt dostarczany za pomocą metod zwinnych. Zwinność organizacyjna służy do tworzenia złożonych i skomplikowanych produktów w warunkach dużej niepewności organizacyjnej i technologicznej. Bywa też tak, że organizacja postanawia zastosować metody zwinne do realizacji szczegółowo wyspecyfikowanych projektów, które zazwyczaj zarządzane są niemal za każdym razem w ten sam sposób, co tak naprawdę nie jest korzystnym rozwiązaniem. Nie demonizujmy klasycznych metod projektowych, a zwinne stosujmy wtedy, gdy wszystkie inne zawodzą.

Wyzwanie czwarte: Komunikacja z klientem na etapie wdrażania Agile nie jest potrzebna.

W momencie, gdy wdrażamy Scrum koncentrujemy się przede wszystkim na organizacji, zapominając o kliencie. Interesariusze naszych przedsięwzięć mogą być usytuowani daleko od firmy, co dodatkowo sprzyja pominięciu tej grupy w procesie. Należy jednak pamiętać, że kontakt z klientem lub odbiorcą produktu jest kluczowy i warto zadbać o regularną komunikację z uwagi na empiryczny charakter przedsięwzięć zwinnych. Nie wszyscy klienci bowiem są gotowi na bycie częścią projektu i odbieranie produktu etapami. Wiele transformacji ugrzęzło właśnie dlatego, że klienci zwinnych firm sami nie stosowali się do obowiązującej metodyki.

Oczywiście jest zdecydowanie więcej wyzwań podczas wdrażanie w firmie Agile, niż te opisane wyżej. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej m.in. o tym, jak poprawnie skalować Scrum i inne ramy zwinne, na co uważać podczas wdrażania filozofii, jak skutecznie zarządzić zmianą organizacyjną, zapraszam do zapoznania się ze szkoleniami Altkom Akademii.

 

I pamiętaj –  stay Agile, never change!