Blog: Sprzedaz i marketing | Zarzadzanie sprzedaza | Systemy erp i crm | Ms dynamics crm

Co nowego w Microsoft Dynamics 365?

Co nowego w Microsoft Dynamics 365?
  • 1 253 views

Microsoft opublikował szczegółowe informacje, co otrzymają użytkownicy w ramach nowej wersji 9.0 platformy Dynamics 365.

Udostępnij!

W niniejszym artykule chciałbym Państwu zaprezentować mój subiektywny przegląd nowych funkcji i zmian, które niewątpliwie zostaną zauważone przez końcowego użytkownika modułów Sales czy Customer Service w ramach CRM-owej części Microsoft Dynamics.

Zanim zaczniemy nasz przegląd, warto zauważyć, że zmiany, wprowadzone przez Microsoft, w dużej mierze wywołane zostały poprzez zgłoszenia czy prośby kierowane bezpośrednio do supportu giganta z Redmond. Planowana aktualizacja ma być odpowiedzią na dotychczasowe problemy i wyzwania, z którymi borykali się końcowi użytkownicy systemu.

Zacznijmy od opisania całkowicie nowej wersji platformy Dynamics 365:

Dynamics 365 Business Edition

Od momentu wprowadzenia rozwiązania wspólnej platformy Dynamics 365 klienci otrzymali możliwość zakupu subskrypcji w wersji Enterprise, skierowanej głównie do dużych firm. Nowa aktualizacja wprowadza zapowiadany wcześniej odrębny model licencjonowania – Dynamics 365 Business Edition.

Edycja biznesowa skierowana jest do średnich i małych firm. Podstawowe różnice w CRM-owym module sprzedaży widoczne są na poniższej grafice:

Różnice pomiędzy Enterprise i Business edition

Dodatkowe szczegóły, dotyczące ograniczeń wersji biznesowej zostaną udostępnione przez Microsoft w najbliższym czasie, jednak, zgodnie z zapewnieniami, nie będą one żadną przeszkodą w pełni funkcjonalnym działaniu w ramach systemu CRM dla średnich i małych przedsiębiorstw.

Przejdźmy do wybranych, najistotniejszych zmian w ramach samej platformy:

Odświeżony interfejs użytkownika

Każdy, kto miał do tej pory styczność z systemem CRM firmy Microsoft doskonale znał ten problem: na formularzach, wyświetlanych użytkownikowi, nie udawało się uniknąć wielkich, pustych przestrzeni. Aby dostać się do interesujących nas informacji musieliśmy przewijać ekran. Wprowadzana przez Microsoft aktualizacja ma raz na zawsze z tym skończyć. Nowy interfejs ma pozbyć się pustych białych plam na ekranach prezentujących dane z CRM:

Odświeżony interfejs użytkownika

Zmiany w interfejsie obejmą również:

  • Zawijanie wierszy w ramach danych wprowadzanych do pola
  • Rozbudowanie możliwości formatowania sekcji formularza
  • Ustandaryzowanie czcionek

Ustandaryzowany interfejs dla wersji przeglądarkowej i urządzeń mobilnych

Opisywane powyżej zmiany będą miały również wpływ na aplikacje mobilne platformy Dynamics 365. Do tej pory użytkownicy i administratorzy systemu narzekali na odmienne sposoby graficznej prezentacji danych w ramach tego samego systemu pomiędzy wersją przeglądarkową a urządzeniami mobilnymi.

Wraz z wprowadzeniem jednolitego interfejsu użytkownika problem ma zostać istotnie zredukowany. Wspólny sposób prezentowania danych spowoduje, że zarządzające systemem CRM osoby będą musiały tylko raz zaplanować strukturę formularza, wyświetlającego dane użytkownikowi. Ustandaryzowany interfejs zadba o to, aby doświadczenie współpracy z urządzeń mobilnym było jak najbliższe pracy z „pełną”, przeglądarkową wersją systemu.

Ustandaryzowany interfejs dla wersji przeglądarkowej i urządzeń mobilnych

Oś czasu dla działań w CRM

Kolejną, powszechną bolączką, na którą uskarżali się użytkownicy systemu Microsoft Dynamics CRM była nieintuicyjna prezentacja działań (spotkań, rozmów telefonicznych, zaplanowanych zadań dla klienta, etc.). Wersja 9.0 wychodzi naprzeciw tym zgłoszeniom i wprowadza istotną zmianę do sposobu graficznej prezentacji aktywności, powiązanej z danym rekordem.

Obecnie działania związane z klientem czy kontaktem będą prezentowane na osi czasu, wraz z dodatkowymi informacjami oraz „przypomnieniami”, co w ramach danej aktywności użytkownik powinien wykonać (np. alert o zaległości zadania).

Obecny sposób prezentacji aktywności vs oś czasu

Katalogi wielokrotnego wyboru

Kolejną zmianą z gatunku rewolucyjnych jest wprowadzenie katalogów wielokrotnego wyboru w systemie CRM. Do tej pory, aby umożliwić wybranie więcej niż jednej możliwości z zestawu opcji konieczne było zastosowanie jednego z dostosowywanych dla klienta rozwiązań. Od wersji Microsoft Dynamics 9.0 administrator systemu będzie mógł w łatwy i intuicyjny sposób stworzyć pole katalogowe umożliwiające wybór więcej niż jednej wartości.

Na brak takiej możliwości użytkownicy systemu CRM narzekali od wersji 3.0.

Stworzenie pola wielokrotnego wyboru będzie niezwykle proste, przy tworzeniu nowego pola na formularzu wystarczy wybrać typ:

Określenie typu pola – MultiSelect Option Set

W efekcie użytkownik będzie miał możliwość wyboru z zaproponowanej przez administratora listy WIĘCEJ niż jednej opcji:

Wielokrotny wybór z katalogu

Odświeżona nawigacja w wersji Mobile

Wychodząc naprzeciwko potrzebom użytkowników, którzy coraz częściej korzystają z systemu CRM w swoim telefonie Microsoft odświeżył również nawigację i sposoby otwierania rekordów w aplikacji mobilnej. Nowa wersja systemu stawia na intuicyjność i szybki dostęp do najczęściej wykorzystywanych danych, ale również pozwala na sprawne przełączanie się pomiędzy aplikacjami:

„Odświeżona” nawigacja w wersji mobilnej Dynamics 365

Wycofane funkcje

Poza opisanymi powyżej zmianami, wraz uruchomieniem produkcyjnym wersji 9.0 Microsoft wycofuje z platformy Dynamics następujące rozwiązania:

Outlook Client – zastąpiony zostanie aplikacją Dynamics 365 dla Outlook

Szablony Mail Merge – zastąpione zostaną generowanymi po stronie serwera szablonami Word i Excel

Funkcjonalność Kontraktów w module Customer Service – zastąpiona zostanie Uprawnieniami w ramach modułu Customer Service

Dialogi – zastąpione zostaną przez Business Process Flows oraz Mobile Task Flows

Co poza tym?

To oczywiście nie wszystkie zmiany, jakie niesie ze sobą nowa wersja Dynamics 365. Nowe funkcje pojawią się między innymi w zakresie:

  • Projektanta map witryny (rozszerzone możliwości edycji mapy witryny)
  • Power BI (osadzanie kafelków i wykresów Power BI w CRM)
  • Procesów biznesowych (procesy biznesowe pojawią się nie tylko na formularzach rekordów, ale również na listach).

Znacznie rozszerzone zostaną również możliwości dostępne dla developerów, rozbudowujących system Dynamics 365.

Kiedy możemy spodziewać się wersji 9.0?

W pierwszej kolejności nowa odsłona platformy Dynamics 365 udostępniona zostanie partnerom, którzy dokonają przeglądu nowych funkcjonalności. Wszystko wskazuje jednak na to, że w czwartym kwartale roku 2017 odświeżonego Dynamicsa otrzymają również końcowi klienci (a przypomnijmy, że update do wyższej wersji będzie darmowy, w ramach zakupionej subskrypcji systemu Dynamics 365).

Osoby, które miały już styczność z nową wersją systemu Dynamics 365, zgodnie twierdzą, że jest to jedna z największych aktualizacji w historii marki Microsoft Dynamics. Biorąc pod uwagę skalę wprowadzanych zmian niewątpliwie jest coś na rzeczy. Dla wieloletnich użytkowników systemu CRM produkowanego przez giganta z Redmond będzie to kolejny krok ku jeszcze efektywniejszej pracy z ich własnym rozwiązaniem.