Blog: Zarzadzanie hr | Efektywnosc osobista 2

Pokonaj stres! Przydatne sposoby panowania nad emocjami

Pokonaj stres! Przydatne sposoby panowania nad emocjami
  • 148 views

Wszyscy doskonale znamy uczucie stresu, ale nie zawsze wiemy, jak sobie z nim poradzić. Jeśli interesuje Was rozwiązanie tej zagadki, w tym artykule możecie je poznać.

Pokonaj stres! Przydatne sposoby panowania nad emocjami

 

Wrzuć na luz, czyli dlaczego (nadmierny) stres szkodzi?

Stres to uczucie dobrze znane praktycznie wszystkim ludziom; bardzo trudno znaleźć osoby, które nigdy go nie doświadczają. Kiedy stanowiąca jakiegoś rodzaju problem zewnętrzna sytuacja (tak zwany stresor) wymaga od nas szybkiego przystosowania do zmienionych warunków, organizm reaguje odczuwalnym napięciem, które przejawia się m.in. w wydzielaniu specjalnych hormonów (w tym tak zwanego hormonu stresu – kortyzolu), przyśpieszonej akcji serca i innych fizjologicznych reakcjach o bardziej indywidualnym występowaniu takich jak np. zwiększona potliwość. W ograniczonych „dawkach” stres bywa pożyteczny, potrafi bowiem motywować do działania i wyzwala potrzebną do tego energię, kiedy jednak jest go zbyt dużo, staje się uprzykrzającą życie, szkodliwą trucizną. Nadmiar stresu wiąże się z takimi dolegliwościami jak bezsenność, poczucie chronicznego zmęczenia i trudności z koncentracją, negatywnie wpływa na relacje z innymi ludźmi i może skutkować zwiększoną skłonnością do nałogów, a nawet depresją bądź w skrajnych przypadkach myślami samobójczymi. Na szczęście istnieje kilka skutecznych sposobów umożliwiających obniżanie poziomu tej emocji – warto je poznać, ponieważ mogą naprawdę ułatwić nam życie i usunąć z niego wiele niepotrzebnych przykrości. Poniżej opowiadamy o tym jak radzić sobie ze stresem.

I. Stres a sen.

Jak głosi stare porzekadło, najlepszym lekarstwem na wszelkiego rodzaju problemy jest sen. Trudno się z tym nie zgodzić – „objęcia Morfeusza” posiadają niemal magiczną moc, do której zalicza się również zmniejszanie poziomu stresu i łagodzenie jego objawów. Sen pomaga w regeneracji, redukuje napięcie, rozluźnia mięśnie i wyposaża w siły potrzebne do konstruktywnego mierzenia się z codziennymi wyzwaniami. Ważne, aby spać około siedmiu bądź ośmiu godzin na dobę, w miarę możliwości kładąc się w godzinach wieczornych i wstając stosunkowo wcześnie rano. Paradoksalnie, sen w nieregularnych godzinach i chroniczne niewysypianie się skutkują problemami z bezsennością, stałe i wystarczająco długie przedziały czasowe pomagają zaś organizmowi utrzymać właściwy rytm i harmonię. Lepsze samopoczucie, zdolności poznawcze i pozytywne nastawienie w pracy gwarantowane!

II. Zdrowa dieta.

Przez żołądek do serca? Także do większej równowagi psychicznej. To, co jemy, posiada niebagatelny wpływ na całościową kondycję naszego ciała i duszy; odżywianie ma znaczenie! Dieta na stres musi to uwzględniać. Niektóre potrawy i produkty spożywcze szkodzą naszemu zdrowiu i nie ułatwiają walki ze stresem bądź nawet go pogłębiają, inne natomiast wprost przeciwnie. Podobnie jak w przypadku snu, ważnym czynnikiem jest regularność. Trzy odpowiednio treściwe posiłki w ciągu dnia to zdecydowanie lepszy pomysł od nieuporządkowanego podjadania. Zrównoważoną dietę warto oprzeć na warzywach i owocach, zwłaszcza tych, które zawierają witaminę B6 i magnez. Składniki te umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i polepszają naszą kondycję psychofizyczną, można je zaś znaleźć między innymi w roślinach strączkowych, orzechach włoskich, kaszy gryczanej, pomarańczach czy selerze naciowym, ale również w jajkach i rybach. Spożywanie obecnych m.in. w ciemnym pieczywie i makaronach węglowodanów złożonych utrzymuje właściwe stężenie glukozy we krwi i pomaga w produkcji hormonu zadowolenia – serotoniny. Inne przydatne substancje, które podnoszą wydajność umysłową i poprawiają samopoczucie to cynk i wapń, obecne w chudym mięsie, owocach morza, pszenicy, nabiale bądź brokułach.

III. Stres a sport.

Na zmęczenie najlepszy jest ostry, fizyczny „wycisk” – czyż nie brzmi to paradoksalnie? Mogłoby się wydawać, że przy znużeniu i ociężałości spowodowanymi długotrwałą pracą przy komputerze ruch i zmuszanie mięśni do wysiłku to ostatnie czego potrzebujemy, w rzeczywistości jest jednak inaczej. Nieważne, czy zdecydujemy się na pokonywanie kolejnych kilometrów w biegu, wycieczki rowerowe, ćwiczenia na siłowni albo pływackie wizyty na basenie, możemy być pewni zbawiennego wpływu na nasz organizm, samopoczucie i umiejętność radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami. Wysiłek fizyczny prowadzi do wydzielania się endorfin, czyli powodujących charakterystyczne poczucie euforii hormonów szczęścia. Jest niemal pewne, że poświęcając jeden wieczór po wyczerpującym psychicznie dniu na trening, następnego ranka przystąpimy do obowiązków z dużo bardziej otwartą głową i większą odpornością na pojawiające się problemy.

IV. Muzyka.

Pierwsze badania naukowe wykazały zbawienny wpływ muzyki na ludzkie zmysły i psychikę już przeszło sto lat temu – od tamtej pory został on wielokrotnie przetestowany i potwierdzony. Dźwięki, melodie i wibracje oddziałują na nasze ciało, pobudzają pracę serca, poprawiają ciśnienie krwi,  stymulują działanie mózgu, pobudzają kreatywność, poprawiają humor oraz – co w przypadku stresu jest najważniejsze – uspokajają i uśmierzają poczucie lęku. Profesjonalnym zastosowaniem tej gałęzi sztuki w leczeniu różnych dolegliwości zajmuje się dyscyplina zwana muzykoterapią, jak najbardziej możemy jednak sięgać po jej antystresowe właściwości również na własną rękę. Różne gatunki muzyki wywołują w naszych organizmach różnorakie reakcje; do łagodzenia stresu najlepiej sprawdza się specjalna muzyka relaksacyjna zawierająca między innymi takie odgłosy natury jak śpiew ptaków, szum drzew albo morskich fal i oparta o skale, harmonie oraz instrumenty o szczególnie przyjemnym i kojącym brzmieniu. W popularnych serwisach streamingowych można znaleźć liczne przykłady kompilacji zawierających prowadzącą do redukcji stresu muzykę relaksacyjną, są one także dostępne w sprzedaży jako tradycyjne płyty CD.

V. Ćwiczenia oddechowe w walce ze stresem.

Oddychanie to podstawa naszej biologicznej egzystencji, nic więc dziwnego, że między nią, a naszym samopoczuciem istnieją bardzo ścisłe zależności. Kiedy odczuwamy silne emocje, takie jak lęk albo niepokój, oddychamy intensywniej, z kolei nawet krótki spacer na świeżym powietrzu, podczas którego czerpiemy niezbędny tlen, jest w stanie poprawić nam nastrój i pobudzić umysł do zwiększonego wysiłku.  Świadome i kontrolowane oddychanie – podobnie jak inne techniki relaksacyjne –  może pomóc zwiększyć naszą samoświadomość, dotrzeć do źródeł odczuwanych emocji oraz zapewnić poczucie wewnętrznej harmonii i relaksu. Warto stosować oddychanie przeponą, dzięki któremu oddech wydłuża się i spowalnia, rozluźniając całe ciało; sprzyja temu także zachowanie prawidłowej, wyprostowanej postawy. Kiedy jesteśmy zgarbieni, organy wewnętrzne  pozostają niedotlenione, co odbija się negatywnie na całym organizmie. Bardzo przydatnym i wywodzącym się z jogi ćwiczeniem jest również oddychanie naprzemienne, które polega na zakrywaniu jednego nozdrza i oddychaniu drugim – technika ta pomaga zachować koncentrację. Większość popularnych ćwiczeń oddechowych, takich jak na przykład oddychanie podczas wykonywania skłonów i przysiadów albo oddychanie na leżąco, jest bardzo prosta i dostępna dla każdego. Nawet kilkanaście minut praktyki każdego dnia może zaowocować bardzo pozytywnymi rezultatami.

Już dziś zadbaj o siebie 😊.

Ten krótki przegląd kilku środków, których możemy użyć do walki ze stresem, oczywiście nie oddaje wszystkich profesjonalnych metod zwalczania owej przypadłości; jest ich więcej i należy z nich korzystać w przypadku naprawdę poważnych i zakłócających normalne funkcjonowanie problemów. Przedstawione metody jednak w zupełności wystarczą każdej osobie, która chciałaby po prostu regularnie dbać o dobrą kondycję psychofizyczną i z pozytywnym nastawieniem podchodzić do codziennych wyzwań. Stres da się trzymać w ryzach i ograniczać go wyłącznie do tego poziomu, na którym bywa pożyteczny –  nie musimy pozwalać mu zatruwać naszego życia 😊.