Blog: Sprzedaz i marketing | Prezentacja i wywieranie wplywu | Budowanie marki

Personal Branding – czyli jak dbać o osobiste „notowania” w oczach innych

Personal Branding – czyli jak dbać o osobiste „notowania” w oczach innych
  • 1 193 views

O tym, że w życiu warto wywierać na innych dobre wrażenie, dowiadujemy się już w przedszkolu i przyjmujemy tę prawdę jako jedną z podstawowych zasad wszelkich relacji międzyludzkich. Z biegiem czasu staje się ona coraz ważniejsza i zaczyna dotyczyć również sfery zawodowej.

Udostępnij!

Warunki sukcesu

O pomyślnym rozwoju kariery, atrakcyjnych perspektywach na przyszłość, szacunku w oczach współpracowników, czy zdolności przekonywania innych do własnych racji nie decydują wyłącznie nasze umiejętności, ale również to w jak je przedstawiamy i na czym opiera się nasz wizerunek.  Żeby osiągnąć sukces, musimy być postrzegani jako osoby solidne, wiarygodne i twórcze oraz wkładać odpowiedni wysiłek w to żeby tak nas odbierano. Słowem, powinniśmy promować samych siebie jako tak zwaną osobistą markę. Personal Branding, czyli marka osobista, to termin oznaczający różnego rodzaju działania i praktyki ukierunkowane na taki cel.

Czym jest Personal Branding?

Najprostsza definicja marki osobistej głosi, że jest nią to co reszta współpracowników mówi o danej osobie kiedy ta wyjdzie ze wspólnego pokoju. Liczy się tutaj rzeczywisty efekt w postaci faktycznego uznania wobec naszej osoby i pozytywnego wyobrażenia innych na nasz temat, które będzie korzystnie wpływać na zawodowe i prywatne relacje. W nieco innym ujęciu, marka osobista to spójna i zrozumiała komunikacja, w której przedstawiamy się otoczeniu, przekonujemy je dlaczego warto nam zaufać oraz obwieszczamy nasze plany i zamiary.  Tak jak w przypadku każdego produktu, również zarządzanie własnym wizerunkiem wymaga zastosowania przemyślanej strategii. Musi się ona opierać o indywidualne cechy osobowościowe, neutralizować wady i wykorzystywać zalety.

Podobnie jak przy kreowaniu marki biznesowej, marka osobista powinna wywoływać w odbiorcach pozytywne emocje, składać obietnice i udowadniać niezbędne kompetencje. Personal Branding można porównać także do przedstawienia wciągającej i wiarygodnej opowieści na własny temat.  Musi ona zainteresować słuchacza, przekonać go o wartości opisywanej jednostki i zachęcić do obdarzenia jej zaufaniem. Co bardzo ważne, warunkiem udanego Personel Brandingu jest jego całkowita uczciwość i autentyczność. Jak mówi przysłowie, kłamstwo ma krótkie nogi i szybko wyjdzie na jaw. Przy budowaniu marki osobistej należy opierać się na swoich prawdziwych atutach, bez przydawania sobie nieistniejących osiągnięć czy umiejętności. Tylko połączenie sprawnej i eksponującej mocne strony autoprezentacji ze szczerością i rzetelnym opowiadaniem o sobie może zaowocować właściwymi rezultatami, a więc wzrostem naszych osobistych „notowań” w oczach innych.

Jak budować własną markę osobistą?

Powiedzieliśmy kilka słów o tym czym jest i do czego ma służyć Personal Branding – pora na trochę konkretów. Na czym dokładnie powinno polegać budowanie marki osobistej? Jakie praktyki są najbardziej efektywne? W grę wchodzą działania z pogranicza coachingu, mentoringu, marketingu i kreacji. Niektóre z nich, takie jak dbanie o wygląd, są bardzo proste i w elementarnym zakresie dostępne od razu niemal dla każdego. Oczywiście, z upływem czasu i przy coraz ambitniejszych celach, kwestie takie jak stylizacja ubioru zaczynają wymagać większych nakładów. Niezwykle istotne jest budowanie kontaktów i rozwijanie tego co czasami nazywa się kapitałem społecznym albo networkingiem. Służą do tego m.in specjalne konta na branżowych portalach społecznościowych takich jak Linkedin albo GoldenLine lub własne strony internetowe, nic jednak nie zastąpi nawiązywania osobistych relacji podczas różnego rodzaju spotkań i wydarzeń.

Swoją markę osobistą tworzymy także poprzez takie oczywiste na współczesnym rynku pracy czynności jak napisanie CV. To jak będzie ono wyglądać i co się w nim znajdzie, może znacznie wpłynąć na nasze szanse i pozycję.  Pamiętajmy, że na wizerunek składają się również elementy z życia osobistego, zatem jeżeli mamy jakieś interesujące osiągnięcia albo zainteresowania ze sfery pozazawodowej, również warto się nimi pochwalić. Szczegóły strategii Personal Brandingu powinny zostać omówione ze specjalistą. Tak jak wspominaliśmy, w każdym przypadku będzie ona przebiegać inaczej, ponieważ każdy człowiek jest niepowtarzalny i jedyny w swoim rodzaju.

Tak, Ty też możesz rozpocząć tworzenie własnej marki.

Personal Branding może przybierać różne oblicza. Zamiast uniwersalnej recepty lepiej mówić tu o pewnych ogólnych wytycznych i podejściu do siebie, obecnych i przyszłych współpracowników oraz całej społeczno-biznesowej rzeczywistości, w której funkcjonujemy. Działania z tego obszaru współcześnie stają się dotyczącą coraz większej liczby ludzi koniecznością. Czy tego chcemy, czy nie, jako odrębne jednostki stanowimy marki o które można zadbać bądź nie. Wybór należy do nas, jednak tylko pierwsza decyzja może zapewnić upragnione powodzenie na rynku pracy i pozostałych dziedzinach naszej aktywności. Szkolenie z Personal Brandingu w Altkom Akademii pomoże podjąć Ci właściwe kroki i właściwie rozwinąć do tej pory niewykorzystany potencjał. Do zobaczenia!