Lean Canvas to opracowany przez szwajcarskiego specjalistę ds. zarządzania Alexandra Osterwaldera model biznesowy, popularny szczególnie w stawiających pierwsze kroki firmach. Umożliwia szybkie rozpoznanie rynku i potrzeb klientów oraz oszacowanie przychodów w stosunku do kosztów. W podejściu projektowym często używa się go do sprawdzania biznesowego uzasadnienia projektu.
Udostępnij!
Osobiście bardzo lubię Lean Canvas; wszystkie kluczowe dane są w nim zawarte najczęściej na tylko jednej kartce papieru co pozwala kompleksowo spojrzeć na omawiany problem biznesowy.
Obecnie Lean Canvas występuje w wielu wersjach, hybrydach i wariacjach; moja ulubiona znajduje się poniżej:
Jak z tego korzystać?
Każdy z modeli zawiera dziewięć pól opisujących wartość dla klienta, produkt (wraz ze związanymi z nim elementami ) oraz finanse (zyski i koszty). Po wypełnieniu wszystkich pól należy zobaczyć jakie wnioski z nich płyną. Dobrze zacząć od pytań o sens podejmowanych działań, ich zarówno mocne, jak i słabe czy ryzykowne strony i to czy czegoś ewentualnie nie można jeszcze poprawić.
Takich modeli można stworzyć kilka, następnie porównać je między sobą i wybrać najlepszy. W miarę rozwoju firmy oraz zbierania dodatkowych informacji i wniosków z testów rynkowych, wybrany model można, a nawet powinno się stopniowo udoskonalać.
Jak wypełnić pola?
Często zaleca się zaczynanie wypełniania modelu od prawej strony, a później przejście do lewej, tak naprawdę jednak można to robić według własnego uznania i wygody.
Do poszczególnych pól wpisuje się:
- Wartość: oferowana klientom w produktach lub usługach – co dokładnie im zawdzięczają?
- Klientów bądź segmenty klientów
- Relacje: jak je nawiązywać i jak powinny wyglądać?
- Sposoby dotarcia
- Przychody: za co są gotowi zapłacić klienci?
- Koszty
- Kluczowi partnerzy: kontrahenci i dostawcy niezbędni do funkcjonowania firmy. Czy nie nadmiernie na nich polegamy? Czy w razie potrzeby możemy ich zmienić?
- Kluczowe działania: wytwarzające i dostarczające wartość klientom
- Kluczowe zasoby: zespół, wiedza, technologie itp.
Model Lean Canvas to świetne narzędzie do grupowej pracy nad konkretnymi rozwiązaniami oraz sprawdzania,czy mają one sens. W każdym przypadku kiedy nie mamy co do tego całkowitej pewności, warto z niego skorzystać.