Blog: Zarzadzanie uslugami it | Itil

ITIL®4 Managing Professional Transition – już jest!

ITIL®4 Managing Professional Transition – już jest!
  • 1 934 views

Choć szkolenie ITIL®4 Foundation jest dostępne dla odbiorcy końcowego od kwietnia 2019, to materiały z tego obszaru zapewniono trenerom dużo wcześniej.

Udostępnij!

Oczywiście już dawno się z nimi zapoznałem, ale jako trener z kilkuletnim doświadczeniem i specjalista IT z doświadczeniem jeszcze większym oceniałem je… słabo. Były moim zdaniem za bardzo teoretyczne i  niedostatecznie pokazywały rzeczywiste odniesienia i zastosowania. Teraz, po udostępnieniu (na razie dla trenerów i członków „wewnętrznego kręgu”) materiałów dotyczących wyższych poziomów ITIL®4, moja opinia całkowicie się zmieniła. Jeżeli ktoś śledzi trendy w zarządzaniu IT, jest mu bliskie to, o czym mówi się w Agile®, Lean czy DevOps, ITIL®4 na pewno go nie rozczaruje. Otrzymujemy w nim całą masę teorii, ale popartej przykładami i nawiązaniami do rzeczywistych sytuacji.

Przechodząc do sedna – od początku października 2019 dostępne będzie szkolenie ITIL®4 Managing Professional Transition. Jest to pomost, łączący ITIL®v3 (2011) z najnowszą wersją ITIL®. Poniżej zamieszczamy kilka informacji o tym szkoleniu i kończącym go egzaminie.

Dla kogo?

Szkolenie przewidziane jest dla wszystkich osób, które dobrze znają ITIL®v3 (2011) oraz mają praktyczne doświadczenie w stosowaniu tej wersji frameworku. Jeżeli nie chcesz czekać wiele miesięcy na szkolenia ITIL®4 Specialist i zależy Ci na szybkim zdobyciu certyfikatu ITIL® Managing Professional, to szkolenie Transition jest właśnie dla Ciebie! Jeśli nie masz ochoty przechodzić od początku ścieżki  szkoleniowej, bo odbyłeś już wiele szkoleń ITIL®v3, to też dobrze trafiłeś!  Szkolenie Transition  oferuje krótką ścieżkę  uzyskania jednego z trzech najwyższych certyfikatów ITIL®4.

ITIL®4 Certification Scheme. Axelos®

W normalny sposób, aby zdobyć uprawnienia do posługiwania się certyfikatem ITIL® Managing Professional (MP), należy:

  • zdać egzamin Foundation (oczywiście w wersji ITIL®4)
  • zdać cztery egzaminy ITIL® Specialist: „Create, Deliver & Support”, “Drive Stakeholder Value”, “High Velocity IT” oraz “Direct, Plan & improve”.

Oznacza to odbycie czterech bądź pięciu szkoleń (Foundation jest opcjonalne) i zdanie pięciu egzaminów –  w sumie około 15 dni w sali szkoleniowej. Szkolenie i egzamin ITIL® Managing Professional Transition oferuje zdobycie certyfikatu MP w jednym kroku, po pięciodniowym szkoleniu i zdaniu jednego egzaminu.

Kto może uczestniczyć?

Do uczestnictwa w szkoleniu uprawnione są osoby posiadające co najmniej 17 punktów kredytowych, otrzymane za zdane egzaminy ITIL®v3 (2011).  W praktyce oznacza to, że trzeba mieć zaliczony egzamin Foundation oraz całą ścieżkę Lifecycle (pięć egzaminów po trzy punkty) bądź Capability (cztery egzaminy po cztery punkty).

Pamiętajcie również, że za egzamin ITIL® Practitioner można dostać trzy punkty.  Oczywiście punkty z różnych ścieżek można sumować. Nieważne co zdawaliście, byle w sumie mieć co najmniej 17 punktów.

ITIL®v3 (2011) credit system. Axelos®

Eksperci ITIL®v3 oczywiście też mogą uczestniczyć w szkoleniu ITIL®4 Managing Professional Transition – punktów kredytowych mają aż nadto.

Zawartość

Szkolenie Managing Professional (MP) Transition obejmuje swoim zakresem od 30% do 40% zawartości każdego z czterech modułów ITIL® Specialist oraz ITIL® Foundation. W zakresie szkolenia znajdują się treści nowe w stosunku do ITIL®v3 (2011),  a wprowadzone w ITIL®4. Poza zakresem jest to, co znacie ze szkoleń z poprzedniej wersji – procesy zarządzania usługami, najlepsze praktyki czy koncept ustawicznego doskonalenia (CSI Approach).

Niektóre, moim zdaniem ciekawe, elementy szkolenia MP Transition:

  • Strumienie wartości i mapowanie wartości (value stream mapping)
  • „Podróż” klienta (customer journey)
  • CX i UX (Customer experience I User experience)
  • Lean management, DevOps, Agile
  • Transformacja cyfrowa (Digital transformation)
  • „Zaokrętowanie” klienta i użytkownika
  • Chwile prawdy (momenth of truth)
  • Toyota Kata
  • Cynefin framework
  • Service-dominant logic
  • Koncept shift left
  • I oczywiście wiele, wiele więcej.

Osoby zorientowane w trendach zarządzania IT rozpoznają na powyższej liście elementy znane z takich metodyk, technik czy standardów, jak Lean, Agile®, SCRUM® czy DevOps. To słuszne skojarzenia  ponieważ ITIL®4 to framework,  który integruje  cały obszar zarządzania usługami IT.

Będzie ciekawie!