Altkom Akademia - Szkolenia i kursy informatyczne
 

zadzwoń

infolinia edukacyjna

801 25 85 66

Firma szkoleniowa Altkom Akademia
  • (58)
  • (44)
  • (24)
  • (15)
  • (15)
  • (15)
  • (24)
  • (6)
  • (21)
  • (20)
  • (10)
  • (10)
  • (8)
  • (14)
  • (5)
  • (34)
  • (10)
  • (20)
  • (7)
  • (7)
  • (13)
  • (11)
  • (8)
  • (19)
  • (12)
  • (3)
  • (8)
  • (2)
  • (4)
  • (463)
  • (63)
  • (23)
  • (26)
  • (4)
  • (21)
  • (57)
  • (35)
  • (7)
  • (5)
  • (5)
  • (6)
  • (285)
  • (23)
  • (218)
  • (10)
  • (19)
  • (15)
  • (7)
  • (90)
  • (31)
  • (26)
  • (17)
  • (7)
  • (16)
  • (1)
  • (8)
  • (558)
  • (453)
  • (202)
  • (19)
  • (109)
  • (46)
  • (6)
  • (38)
  • (8)
  • (3)
  • (4)
  • (114)
  • (44)
  • (5)
  • (5)
  • (51)
  • (13)
  • (23)
  • (20)
  • (4)
  • (7)
  • (5)
Powrót

Jak działa trening symulacyjny

Symulowany świat

Kluczowym elementem każdej symulacji jest tzw. symulowany świat, czyli rzeczywistość, do której przenosimy uczestników szkolenia w celu uzyskania konkretnego efektu edukacyjnego. Im świat jest dokładniejszy w swojej postaci, tym głębsze doświadczanie, a zatem lepsze efekty, jakie można osiągnąć. Intencją tego zabiegu jest przeniesienie uczestnika w inną, odmienną od codziennego środowiska pracy, rzeczywistość i wprowadzenie go w otoczenie nieznane, ale na tyle spójne, aby mógł się w nim odnaleźć. Chodzi o sprowokowanie uczestnika do samodzielnej analizy sytuacji, wysnuwania własnych wniosków oraz działania na podstawie indywidualnych decyzji.

W symulowanym świecie, uczestnik znajduje punkty odniesienia do własnej rzeczywistości, lecz nie ma możliwości przeniesienia do niego swoich przyzwyczajeń. Przykładami takiego świata będą: Centrum Lotów Kosmicznych NASA (symulacja Apollo 13 podejmująca tematykę zarządzania infrastrukturą IT wg dobrych praktyk ITIL®), krajowa sieć księgarni zmieniająca swój model biznesowy (symulacja BookStoreTM poświęcona zarządzaniu informacją i bazująca na BISL®) czy dwór sułtana Sulejmana Wspaniałego (symulacja Sułtańskie Wesele skupiająca się na metodyce zarządzania projektami AgilePM®).

Niezależnie od specyfiki symulowanego świata, jego funkcja jest zawsze ta sama – swoiste „zanurzenie” uczestnika w pewną rzeczywistość w celu przekazania konkretnej wiedzy, którą odkryje dzięki własnym działaniom.

Role uczestników symulacji

Role, w jakie wcielają się uczestnicy szkolenia, bazują na strukturach symulowanego świata. Stanowią odzwierciedlenie faktycznych stanowisk i funkcji w organizacji, narzucając uczestnikom pewną odpowiedzialność i zadania do zrealizowania. Poprzez role wprowadza się często zasady, na których symulacja się opiera np. ograniczenia komunikacyjne, sposób raportowania, możliwość podejmowania kluczowych decyzji.

Przykładowo w symulacji Sułtańskie Wesele uczestnicy wcielają się w postaci członków zespołu projektowego, którego zadaniem jest przygotowanie uczty weselnej dla bardzo wymagającego „klienta” – człowieka planującego przez ślub z córką sułtana poszerzenie swoich wpływów w imperium. Każdy z uczestników wchodzi w rolę konkretnego członka zespołu ze ściśle określonymi funkcjami i odpowiedzialnością. Wszystkie kreacje w podanym przykładzie są wiernym odwzorowaniem faktycznych ról, występujących w projekcie prowadzonym zgodnie z metodyką AgilePM®. Dzięki temu uczestnik poznaje własne funkcje i miejsce w zespole rzeczywistym.

Obsadzanie uczestników w rolach oddalonych od ich codziennego stanowiska pracy pogłębia ich oderwanie od własnych przyzwyczajeń, umożliwia spojrzenie na problem z odmiennej perspektywy. Na przykład przydzielenie kierownikowi projektu roli członka zespołu może zaowocować głębszym zrozumieniem sposobu pracy i realnych problemów osób na innych stanowiskach.

Mechanika i scenariusz

Pod terminem „mechanika” kryje się zbiór konkretnych ściśle określonych zasad, według których dana symulacja się odbywa. Choć symulacje biznesowe czerpią je z gier, to same w sobie grami nie są. Bazują jedynie na pewnych zależnościach i mechanizmach z nich zaczerpniętych.

Kluczowe jest zrozumienie, że mechanika symulacji oraz trzon merytoryczny tematu, którego dana symulacja dotyczy, są nierozerwalną całością. Przykładowo w symulacji Apollo 13, której podstawą merytoryczną jest ITIL®, mechanika opiera się także na tym zbiorze dobrych praktyk w zarządzaniu usługami IT. W efekcie otrzymujemy narzędzie, dzięki któremu uczymy się i nabywamy doświadczenia poprzez aktywne uczestnictwo w rzeczywistości przekazującej konkretną wiedzę. W praktyce „odkrywamy" tę wiedzę w sposób intuicyjny i na podstawie własnych wniosków.

Symulacje rozgrywają się wg pewnego scenariusza (schematu postępowania bądź opowieści fabularnej) prowadzącego uczestnika przez szkolenie. Często ma on formę skryptu, w którym kolejne wydarzenia pojawiają się „krok po kroku”, zmuszając do reakcji i działania. Nierzadko symulacja podzielona jest na rundy o określonym czasie trwania. W trakcie rundy uczestnicy mają przedstawiony konkretny cel, a ich zadaniem jest wypracowanie metody jego osiągnięcia. Rundy funkcjonują w oparciu o cykl Kolba, którego etapy wprowadzają uczestników w pewną teorię, umożliwiają jej praktyczne zastosowanie, doświadczenie efektów własnych decyzji, w końcu skłaniają do refleksji nad podjętymi działaniami.
Każda runda symulacji zawiera komentarz trenera prowadzącego, który wykorzystuje doświadczenia uczestników w celu zobrazowania danego zagadnienia i naprowadzenia ich na właściwy tok rozumowania.

Katalog szkoleń »

Projekty EFS

W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) prowadzimy ponad 40 ogólnopolskich i regionalnych projektów szkoleniowych - otwartych i dedykowanych konkretnym Klientom.

Dalej

Ścieżki certyfikacyjne

Międzynarodowe certyfikaty są uznaną formą potwierdzenia posiadanych kwalifikacji zawodowych (...) Wymagania warunkujące uzyskanie certyfikatu określają autoryzujące go organizacje...

Dalej

Seminaria i konferencje

Problemowe ujęcie tematów, obiektywizm, wysoki poziom merytoryczny, spotkania ze specjalistami, ciekawe dyskusje to wizytówka naszych seminariów. Każde seminarium składa się z części...

Dalej

Akademia .6 Stron Sukcesu

Szkolenia rozwijające osobiste i społeczne kompetencje pracowników oraz wartości, którymi się kierują.

Dalej
« »
Novell - Firma szkoleniowa VMware - Firma szkoleniowa SAP - Firma szkoleniowa AgilePM - Firma szkoleniowa Cisco - Firma szkoleniowa Microsoft - Szkolenia certyfikowane Red Hat - Firma szkoleniowa PRINCE2 - Szkolenia autoryzowane Global Knowledge / IBM Business Partner - Firma szkoleniowa ITIL - Firma szkoleniowa CIMA - Firma szkoleniowa Ubuntu - Firma szkoleniowa M_O_R - Firma szkoleniowa
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej.
G+
FB