Altkom Akademia - Szkolenia, Seminaria, Webinaria
 

Warto wiedzieć

zadzwoń

infolinia edukacyjna

801 25 85 66

x
  • (38)
  • (28)
  • (11)
  • (5)
  • (9)
  • (11)
  • (15)
  • (2)
  • (15)
  • (13)
  • (5)
  • (6)
  • (3)
  • (9)
  • (21)
  • (6)
  • (13)
  • (3)
  • (6)
  • (11)
  • (5)
  • (7)
  • (14)
  • (10)
  • (3)
  • (7)
  • (1)
  • (233)
  • (57)
  • (20)
  • (23)
  • (5)
  • (26)
  • (46)
  • (28)
  • (6)
  • (2)
  • (7)
  • (3)
  • (98)
  • (26)
  • (27)
  • (11)
  • (22)
  • (12)
  • (6)
  • (53)
  • (28)
  • (10)
  • (13)
  • (4)
  • (5)
  • (704)
  • (596)
  • (209)
  • (10)
  • (268)
  • (14)
  • (11)
  • (27)
  • (11)
  • (7)
  • (5)
  • (3)
  • (3)
  • (10)
  • (105)
  • (45)
  • (4)
  • (8)
  • (48)
  • (8)
  • (3)
  • (12)
  • (20)
  • (6)
  • (6)
  • (5)
Powrót

Mowa ciała w biznesie

Zachowania niewerbalne, pierwsze wrażenie i kontakt wzrokowy

Zachowania niewerbalne, określane również jako mowa lub język ciała, to szeroka grupa komunikatów nadawanych i odbieranych zazwyczaj w sposób nieświadomy i niekontrolowany, przez co przeważnie zdradzających stan emocjonalny, nastawienie do rozmówcy, cechy charakteru i inne informacje o nadawcy. Właśnie z uwagi na skalę informacji przekazywanych niewerbalnie warto być świadomym rodzajów takich zachowań oraz tego, jak posługiwać się nimi świadomie i zwiększać kontrolę nad procesem komunikacji. Na mowę ciała [nbsp]składają się następujące elementy: gesty, [nbsp]mimika twarzy, postawa, odległość (tzw. dystans społeczny zachowany z odbiorcą) oraz ubranie i jego kolorystyka.

Jak wskazują liczne badania, na mowie ciała skupia się nawet 70% uwagi. Potencjalny odbiorca w takiej właśnie części kieruje uwagę na to, co dzieje się z ciałem, postawą i gestami rozmówcy, zaś około 23% uwagi przekłada się na sposób mówienia, tzn. na to, jak akcentowane są ważniejsze kwestie, czy rozmówca robi przerwy lub zmienia intonację. Ten ostatni czynnik występuje w dwóch formach: intonacji opadającej i wzrastającej. Za pomocą tej pierwszej zaznacza się np., iż przechodzi się do dalszej frazy wypowiedzi, kończąc daną myśl. Używając tej intonacji buduje się wizerunek osoby merytorycznej i przygotowanej do wypowiedzi. Intonacja wzrastająca z kolei potrafi podnieść znacznie poziom energii i przełożyć się na zwiększenie uwagi skupianej podczas wystąpienia.

Mowa ciała w biznesie cz.2 : Zachowania niewerbalne

Musisz zainstalować Adobe Flash Player aby wyświetlić poprawnie zawartość.

Jak okazuje się, same słowa – oderwane od mowy ciała - stanowią zaledwie 7% procesu komunikacji, warto więc pamiętać, aby forma przekazu treści była dostosowana do odbiorcy i tym bardziej starać się kontrolować inne kanały komunikacji. Zgodnie z regułą podobieństwa, większą sympatią darzymy osoby, które w jakimś stopniu są do nas podobne. Omówienie zachowań niewerbalnych rozpoczniemy od pierwszego wrażenia oraz kontaktu wzrokowego.

Model pierwszego wrażenia określa się w skrócie jako 3x10 – pierwsze 10 gestów, pierwsze 10 słów i pierwsze 10 sekund to elementy, które budują pierwsze wrażenie. Na czym warto więc się skupić, by było ono jak najlepsze? Ważną rolę gra kontakt wzrokowy z odbiorcą - nie powinien być zbyt intensywny bądź też zbyt unikowy. Nasza postawa powinna być pro rozmówcy, odradza się więc stanie bokiem, tyłem oraz nadmierną gestykulację. Bardzo ważne, by odbiorca odczuł zainteresowanie jego osobą i pozytywne nastawienie. Jeżeli siedzimy, przy pierwszym wrażeniu postawą akceptującą jest lekkie uchylenie się na krześle względem naszego odbiorcy – oznacza to akceptację i zainteresowanie procesem komunikacji z odbiorcą.

Mowa ciała w biznesie cz.3: Pierwsze wrażenie i kontakt wzrokowy

Musisz zainstalować Adobe Flash Player aby wyświetlić poprawnie zawartość.

Kontakt wzrokowy w procesie komunikacji dzieli się na trzy rodzaje w zależności od czasu jego trwania. Kontakt trwający poniżej 30% czasu rozmowy wskazuje, że bardzo rzadko dajemy naszemu rozmówcy informację o zainteresowaniu procesem komunikacji. Minimalny kontakt wzrokowy lub wręcz jego brak może być odebrany jako sygnał niechęci, nieprzygotowania lub strachu przed procesem komunikacji.

Kontakt wzrokowy powyżej 70% rozmowy jest bardzo intensywny, dynamiczny i energiczny. Może oznaczać ocenianie, ale stanowić również kwestię przynajmniej częściowo manipulacyjną – odpowiednio posługując się nim można dać wyraz zainteresowania konwersacją bądź chęci, by rozmówca już zakończył dialog.

Środkowy przedział wynoszący od 30% do 70% jest dość znaczny i zwykle należy dostosować go do przekazu oraz liczby rozmówców uczestniczących w komunikacji. W przypadku większego audytorium zaleca się kierować wzrok na różne osoby i w różnych odstępach czasowych albo – jeśli wiąże się to ze stresem – patrzeć na czubek nosa odbiorcy.

TAGI: PRINCE2,

Projekty EFS

W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) prowadzimy ponad 40 ogólnopolskich i regionalnych projektów szkoleniowych - otwartych i dedykowanych konkretnym Klientom.

Dalej

Ścieżki certyfikacyjne

Międzynarodowe certyfikaty są uznaną formą potwierdzenia posiadanych kwalifikacji zawodowych (...) Wymagania warunkujące uzyskanie certyfikatu określają autoryzujące go organizacje...

Dalej

Seminaria i konferencje

Problemowe ujęcie tematów, obiektywizm, wysoki poziom merytoryczny, spotkania ze specjalistami, ciekawe dyskusje to wizytówka naszych seminariów. Każde seminarium składa się z części...

Dalej

Akademia .6 Stron Sukcesu

Szkolenia rozwijające osobiste i społeczne kompetencje pracowników oraz wartości, którymi się kierują.

Dalej
« »
Symantec Novell AgilePM VMware Microsoft Red Hat PRINCE2 Global Knowledge / IBM Business Partner ITIL CIMA Ubuntu M_O_R
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej.
G+
FB
Skype
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami
Skype - status